Portrettintervju Reid-Are Pedersen - Alumni
- Om NTNU Alumni
-
Alumniportrett
- Rune Sørås
- Endre Jo Reite
- Joachim Kjesbu
- Inger Anne Tøndel
- Marius Herberg
- Ana Capetillo
- Mari Liavaag Holm
- Reid-Are Pedersen
- Aud Charlotte Ullestad
- Timothy Afful-Koomson
- Stine Sem Kristoffersen
- Eva Gullvåg Wermuth
- Linda L. Aase
- Lasse Gråberg
- Christer Aannestad
- Vilde Coward
- Celine Sandberg
- Magnus Arveng
- Bjørn Simonsen
- Mariam Kaynia
- Jan-Ole Hesselberg
- Haibo Chen
- Amritha Ballal
- Eivind Fjeldstad
- Anna Sara Fjeld
- Biraj Singh Thapa
- Guri Melby
- Hans Erik Eidem
- Silje Strøm Solberg
- Malin Friman
- Øyvind Storesund Hetland
- Yngvild Egenes
- Fredrik Mordal Hessen
- Ane Ryttervoll Kvamshagen
- Kristine Mjelde Solevåg
- Ingrid Sørum Melaaen
- Monica Havskjold
- Remi Eriksen
- Bjørn Haugstad
- Kristina Brend
- Hilde Tonne
- Sonia Ahmadi
- Kontakt
- Bibliotektjenester
- Personvern (GDPR)
- FAQ - Alumni
- Logg av - og logg på livet
- Logg av - og logg på livet
Første bud for å kunne gjøre en god jobb er at en liker det en holder på med, mener Reid-Are Pedersen. Selv motiveres læreren først og fremst av å se at elevene har det bra.
Stilling: Kontaktlærer for Restaurant og matfag ved Hadsel videregående skole
Utdanning:
-
Fagbrev som baker i 1992
-
Videreutdanning for yrkesfaglærer ved NTNU, 2010-2013
-
Engelsk 1.-7. trinn ved NTNU, 2020-2021
Bli medlem i Alumni du også!
Skulle han virkelig si ja til tilbudet, og forlate jobben han trivdes så godt i som lærer ved Sandnes barne- og ungdomsskole? Reid-Are Pedersen gikk mange runder med seg selv da han fikk et nytt jobbtilbud i vår.
- Jeg kom på at jeg hadde lest en filosof som sa at en skulle leve livet i 10-års perioder. Livet er kort, en må ta de mulighetene som kommer. Dessuten brenner jeg for yrkesfag, sier Pedersen.
Han sa ja til tilbudet, og høsten 2022 startet Pedersen opp i ny jobb som kontaktlærer for restaurant og matfag ved Hadsel videregående skole. Skolen ligger i Hadsel kommune i skjæringspunktet mellom Lofoten og Vesterålen.
Var baker – ble lærer
Restaurant- og matfaglinja har vært nedlagt noen år, og startet opp igjen i høst med flunkende nye fasiliteter.
- Det er så trist at så mange linjer får kniven på strupen og legges ned. Jeg håper å kunne bidra til at denne linja blir stabil. Yrkesfag fortjener et løft, ikke alle kan jobbe sittende på et kontor, påpeker Pedersen. Dessuten skjer det veldig mye spennende på matfronten i området.
Pedersen har ikke alltid vært lærer, fram til 2010 jobbet han som baker i Sandnes. Bakeriet var en familiebedrift og allerede som 11-12-åring sto han opp med faren klokka tre om natta for å dra til bakeriet der han jobbet noen timer før han dro til skolen. Og ikke uvanlig syklet han til bakeriet om ettermiddagen også.
- Fantastisk studietid i Trondheim
Etter å ha drevet bakeriet i 25 år gikk han lei i 2010. Hva skulle han gjøre nå? Etter å ha gått noen runder med seg selv skjønte han det var lærer han ville bli. Han meldte seg opp til samlingsbasert videreutdanning som yrkesfaglærer ved NTNU.
- Da jeg tok yrkesfaglærerutdanning midt i 30-årene i Trondheim fikk jeg en liten smak på den studietiden jeg aldri hadde hatt, sier Pedersen. Han bruker både store og varme ord for å beskrive studietiden.
- Studietiden i Trondheim var rett og slett fantastisk!
Anbefaler andre å skifte kurs
Det kreves mot og innsatsvilje å skifte kurs som voksen. Hans anbefaling til andre med en indre stemme som sier den ønsker å gjøre noe helt annet, er å høre på den. Da han begynte å studere i 2010 var det for eksempel første gangen han åpnet et Word-dokument. Dersom han klarte det, så vil alle klare det, mener han.
- Av faren min, en mann som hadde jobbet hardt hele sitt liv, lærte jeg å ha den innstilingen at ting har det med å ordne seg. Jeg har møtt veggen flere ganger, men alltid funnet ei dør på sida.
Hva er det viktigste du har lært i arbeidslivet?
- Ærlighet og redelighet, uten at dette er på plass stopper det fort opp. Og å vise respekt for andre. En kan ikke forvente at elevene skal vise respekt for deg om du ikke viser respekt for dem.
Å se den enkelte
Pedagogikk er det han vil ta fram som det viktigste han lærte ved NTNU; hvordan en skal tilnærme seg ulike mennesketyper for å skape en relasjon. Elevene må trives for å kunne lære.
- Jeg forsøker å se den enkelte, finne ut hvilken bakgrunn de kommer fra. Jeg har lenge hatt knekkebrød og matpakker liggende, slik at jeg kan lage ei matpakke og snike ned i en ryggsekk til de som kommer uten. En blir en viktig omsorgsperson for de som har hjem der de ikke får den omsorgen de trenger.
Det er urovekkende mange unge som sliter i dag. Han tror en del av årsaken ligger i det at sosiale medier flommer over av glansbilder som lager et feil bilde av virkeligheten. Det gjør at mange sammenligner seg med glansbildene og føler de ikke strekker til.
- Noen unge synes å ha mobilen som en slags fulltidsjobb. Men livet oppleves best i virkeligheten og i samvær med andre. Mobilen kan bli ei boble som sprekker. Logg av og logg på livet, er mitt råd.
Mestring og gjenbruk
Han jobber hardt for at elevene hans skal oppleve mestring. Det er det som først og fremst motiverer han i jobben.
Han liker å engasjere elevene i prosjekter som har med miljø og gjenbruk å gjøre. Det å lære de at det er to gode sider ved å for eksempel kjøpe ting på Finn.no; både økonomi og miljø.
- Et av de mest spennende prosjektene vi har jobbet med var «batterijakten» der vi samlet inn ett tonn batterier på en måned.
Hvor er du om 5 år?
- Jeg går ut ifra at jeg er lærer. Jeg har fått noen andre jobbtilbud som jeg har takket nei til. Jeg liker å jobbe med barn og ungdom, det å kunne veilede dem til en enklere vei i en krevende hverdag.
Tekst: Lisbet Jære