Portrettintervju Mariam Kaynia - Alumni
- Om NTNU Alumni
-
Alumniportrett
- Rune Sørås
- Endre Jo Reite
- Joachim Kjesbu
- Inger Anne Tøndel
- Marius Herberg
- Ana Capetillo
- Mari Liavaag Holm
- Reid-Are Pedersen
- Aud Charlotte Ullestad
- Timothy Afful-Koomson
- Stine Sem Kristoffersen
- Eva Gullvåg Wermuth
- Linda L. Aase
- Lasse Gråberg
- Christer Aannestad
- Vilde Coward
- Celine Sandberg
- Magnus Arveng
- Bjørn Simonsen
- Mariam Kaynia
- Jan-Ole Hesselberg
- Haibo Chen
- Amritha Ballal
- Eivind Fjeldstad
- Anna Sara Fjeld
- Biraj Singh Thapa
- Guri Melby
- Hans Erik Eidem
- Silje Strøm Solberg
- Malin Friman
- Øyvind Storesund Hetland
- Yngvild Egenes
- Fredrik Mordal Hessen
- Ane Ryttervoll Kvamshagen
- Kristine Mjelde Solevåg
- Ingrid Sørum Melaaen
- Monica Havskjold
- Remi Eriksen
- Bjørn Haugstad
- Kristina Brend
- Hilde Tonne
- Sonia Ahmadi
- Kontakt
- Bibliotektjenester
- Personvern (GDPR)
- FAQ - Alumni
Mariam Kaynia
Mariam Kaynia
Finner løsninger på problemer som aldri har blitt løst før
Mariam Kaynia bor i Tyskland og jobber for konsulentfirmaet McKinsey & Company. Arbeidsoppgavene er varierte og krevende: Hun må ofte finne løsninger på problemer som aldri har blitt løst før.
Vi har stilt Mariam noen spørsmål om arbeidshverdagen og NTNU-identitet.
Hva er din nåværende stilling?
– Min nåværende stilling er Associate Partner hos McKinsey & Company. Veien inn i denne stillingen startet allerede mens jeg studerte. Da søkte jeg på en intern-stilling for McKinsey & Company. Jeg fikk jobben og tiden som intern var utrolig spennende og lærerik. Jeg fikk spesielt en bedre forståelse for hvilke oppgaver utdannelsen min bidrar til å løse i samfunnet. Etter denne internship’en, fullførte jeg min mastergrad (en i USA og en ved NTNU) og tok deretter en PhD ved NTNU. Jeg returnerte så til McKinsey & Company, da som Junior Associate. Siden den gang har jeg gått gradene i bedriften, og sitter nå som Associate Partner.
Hva er det beste med jobben din – og det mest utfordrende?
– Det mest spennende er følelsen av å få være i fronten, hvor vi kan være med på å forme industrien – og det motiverer. Jeg har jobbet med et bredt spenn av oppgaver, og gjennom å få å bryne meg på diverse spennende problemstillinger som hverken jeg eller noen andre har løst tidligere, har jeg fått mulighet for profesjonell, så vel som personlig utvikling. Men det som er spennende er også det som er mest utfordrende, så jeg fortsetter å lære hver eneste dag.
Hva har vært den viktigste kompetansen du har tatt med deg fra NTNU?
– Jeg tror det må være det jeg har tatt med meg fra arbeidet med ph.d.’en. Som forsker arbeider man på ganske samme måte som det jeg gjør i dag – med kreativ problemløsning av uløste problemer. Kompetansen jeg verdsetter høyest er at jeg har blitt komfortabel med å jobbe med problemer som det ikke finnes noen allerede klar løsning på.
Hvordan har du holdt kontakt med fagmiljøet ditt etter endt utdanning?
– Jeg er heldig som fortsatt har en veldig sterk kontakt med mitt fagmiljø på NTNU. Kontakten har jeg holdt blant annet gjennom strategisk arbeid med fakultetet, rollen som førsteamanuensis II som jeg hadde i noen år, gjesteforelesninger, også har jeg deltatt i forskjellige komiteer. Så jeg holder definitivt kontakt. Nå er jeg Chair for NTNU Alumni Germany Board. I denne rollen etablerer jeg, sammen med resten av mitt Board, et nettverk for tidligere NTNU studenter som befinner seg i Tyskland. Målet er å etablere en sterkere link mellom NTNU-forskningen og industrien, mellom studentene og arbeidsmarkedet, og mellom Norge og utlandet.
Er det noe du skulle ønske at noen hadde fortalt deg da du var ny student? Har du noen tips?
– Jeg skulle ønske at noen hadde fortalt meg hvor store muligheter som ligger ute i arbeidslivet, og at man ikke lukker noen dører gjennom valg av studie eller spesialisering. Man trenger ikke nødvendigvis jobbe med spesifikt det man studerer; gjennom studiene lærer man nemlig først og fremst å lære! Man får dermed en kompetanse som kan brukes på veldig mange måter. Utdanning i seg selv er viktigere enn hvilken type utdanning som velges.