Portrettintervju Guri Melby - Alumni
- Om NTNU Alumni
-
Alumniportrett
- Rune Sørås
- Endre Jo Reite
- Joachim Kjesbu
- Inger Anne Tøndel
- Marius Herberg
- Ana Capetillo
- Mari Liavaag Holm
- Reid-Are Pedersen
- Aud Charlotte Ullestad
- Timothy Afful-Koomson
- Stine Sem Kristoffersen
- Eva Gullvåg Wermuth
- Linda L. Aase
- Lasse Gråberg
- Christer Aannestad
- Vilde Coward
- Celine Sandberg
- Magnus Arveng
- Bjørn Simonsen
- Mariam Kaynia
- Jan-Ole Hesselberg
- Haibo Chen
- Amritha Ballal
- Eivind Fjeldstad
- Anna Sara Fjeld
- Biraj Singh Thapa
- Guri Melby
- Hans Erik Eidem
- Silje Strøm Solberg
- Malin Friman
- Øyvind Storesund Hetland
- Yngvild Egenes
- Fredrik Mordal Hessen
- Ane Ryttervoll Kvamshagen
- Kristine Mjelde Solevåg
- Ingrid Sørum Melaaen
- Monica Havskjold
- Remi Eriksen
- Bjørn Haugstad
- Kristina Brend
- Hilde Tonne
- Sonia Ahmadi
- Kontakt
- Bibliotektjenester
- Personvern (GDPR)
- FAQ - Alumni
Guri Melby
Guri Melby
Stilling: Kunnskaps- og integreringsminister
Utdanning: Master i Nordisk språk og litteratur og Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU)
Vil gi alle samme mulighet til utdanning
Guri Melby har foreløpig ikke svaret på hvordan en vanlig arbeidsdag ser ut for henne som kunnskaps- og integreringsminister. Den første arbeidsdagen hadde hun nemlig dagen etter at alle barnehager og skoler ble stengt.
– Det ble en skikkelig pangstart, jeg startet 13. mars og det var krisehåndtering fra første øyeblikk, sier Guri Melby.
Intervjuavtalene med kunnskapsministeren har blitt avlyst flere ganger. Men så har altså så godt som hvert eneste minutt av Melbys liv gått med til å manøvrere en helt uvanlig situasjon som følge av at Norge innførte de strengeste tiltakene i fredstid 12. mars, inkludert stenging av alle skoler og barnehager.
- Det har vært svært hektisk og uforutsigbart, dagene har vært preget av å håndtere det som er aktuelt her og nå, sier Melby, over et raskt intervju en onsdag etter Stortingets spørretime.
Lærte seg å lære
– Hva har vært den viktigste kompetansen du har tatt med deg fra NTNU?
– Helt grunnleggende handler det om å lære seg å lære, hvordan en skal tilknytte seg ny kunnskap raskt og forholde seg kritisk til informasjon. Gjennom masteroppgaven lærte jeg å jobbe selvstendig, samle inn data, forholde meg til mye kunnskap og kunne avgrense og se hva som er relevant, sier Melby. Hun har en mastergrad i nordisk og har tatt praktisk pedagogisk-utdanning (PPU).
Før hun ble minister, satt hun to år på Stortinget, blant annet som kunnskapspolitisk talsperson for Venstre.
Både politiker og lærer
Melby har vært aktiv i politikken i partiet Venstre siden hun var student ved NTNU. Et langvarig politisk engasjement, pluss at hun har jobbet som lærer både på videregående og som høyskolelektor, mener hun er grunnen til at hun fikk stillingen som kunnskaps- og integreringsminister.
Hun er glad hun har et bein i politikken og et annet i utdanningssektoren nå når hun er minister. Akkurat i denne perioden har hun hatt utrolig stor nytte av erfaringen som lærer.
– Vi trenger kunnskap for å løse klimautfordringene, utvikle det nye næringslivet og ta i bruk moderne velferdsteknologi. Da trenger vi også en skole i verdensklasse. Skal vi nå målet om en bedre skole, må vi ha motiverte lærere som er kompetente og trygge voksne. Å satse på læreren er å satse på eleven, sier Melby, ifølge profilen hennes på Oslo Venstres side
Motiveres av å lære nye ting
– Hva motiverer deg som kunnskaps- og integreringsminister?
– Det handler om å ha et engasjement på det området jeg jobber med. Det å jobbe med skole og utdanning er å gi alle de samme mulighetene, uavhengig av hvor de vokser opp. Det motiverer meg å oppnå resultater, samt lære nye ting. Begge deler kan man oppleve både som lærer og som politiker!
– Hva er de mest interessante utfordringene du arbeider med akkurat nå?
– Akkurat nå handler jobben min om å lede et veldig mangfoldig skole-Norge gjennom en krisesituasjon. Skoler er svært ulike, og har ulike utfordringer og styrker, og vi må styre på en slik måte at alle kan finne sine gode løsninger samtidig som vi sikrer at alle elever får retten til opplæring oppfylt.
Gi samfunnet den kompetansen det trenger
– NTNUs visjon er kunnskap for en bedre verden. På hvilken måte bidrar du som alumni fra NTNU til å bringe kunnskap inn i samfunnet? Hvilke problemer og utfordringer løses?
– Min drivkraft som kunnskapsminister er å sikre alle like muligheter - og lik tilgang til utdanning er det viktigste virkemidlet for å gjøre nettopp det. Gjennom å gjøre norsk utdanning bedre, sikrer vi både at den enkelte kan realisere sine ambisjoner og få utnyttet sitt potensial, og vi bidrar til at samfunnet får den kompetansen vi trenger, avslutter Melby.
Tekst: Lisbet Jære / Foto: Statsministerens kontor
Boks om NTNU Alumni NB! Krysspublisert
NTNU alumni er et internasjonalt nettverk med mer enn 45.000 medlemmer i over 100 land. Hold kontakten med oss - og finn de kontaktene du trenger.