Portrettintervju Christer Aannestad - Alumni
- Om NTNU Alumni
-
Alumniportrett
- Rune Sørås
- Endre Jo Reite
- Joachim Kjesbu
- Inger Anne Tøndel
- Marius Herberg
- Ana Capetillo
- Mari Liavaag Holm
- Reid-Are Pedersen
- Aud Charlotte Ullestad
- Timothy Afful-Koomson
- Stine Sem Kristoffersen
- Eva Gullvåg Wermuth
- Linda L. Aase
- Lasse Gråberg
- Christer Aannestad
- Vilde Coward
- Celine Sandberg
- Magnus Arveng
- Bjørn Simonsen
- Mariam Kaynia
- Jan-Ole Hesselberg
- Haibo Chen
- Amritha Ballal
- Eivind Fjeldstad
- Anna Sara Fjeld
- Biraj Singh Thapa
- Guri Melby
- Hans Erik Eidem
- Silje Strøm Solberg
- Malin Friman
- Øyvind Storesund Hetland
- Yngvild Egenes
- Fredrik Mordal Hessen
- Ane Ryttervoll Kvamshagen
- Kristine Mjelde Solevåg
- Ingrid Sørum Melaaen
- Monica Havskjold
- Remi Eriksen
- Bjørn Haugstad
- Kristina Brend
- Hilde Tonne
- Sonia Ahmadi
- Kontakt
- Bibliotektjenester
- Personvern (GDPR)
- FAQ - Alumni
- Det meste har en løsning
- Det meste har en løsning
Følg hjertet, ikke gi opp. Gjør de tingene du vet er nødvendig for å nå målene dine. Dette er ingredienser i sanger og pedagog, Christer T. Aannestad sin oppskrift på suksess.
Stilling: Koordinator og produsent ved Musikalfabrikken og frilanser
Utdanning: Timani Certification Course, Institutt for musikerhelse og bevegelse, Oslo (2019-2022), Teacher Diploma Course, Complete Vocal Institute, København (2013-2016). Master i fagdidaktikk - estetiske fag, NTNU (2013-2015). Ettårig praktisk-pedagogisk lærerutdanning, NTNU (2008-2009). Bachelor i utøvende klassisk sang, NTNU (2006-2009)
Bli medlem i NTNU Alumni du også
Følg hjertet, ikke gi opp. Gjør de tingene du vet er nødvendig for å nå målene dine. Dette er ingredienser i sanger og pedagog, Christer T. Aannestad sin oppskrift på suksess. Han jobber som koordinator og produsent ved Musikalfabrikken, en kulturskole i Trondheim som driver med musikalteater.
Selv kom han ut av det med både stemmen og livet i behold da han skjønte at han ikke skulle bli en Pavarotti likevel.
- Nå har jeg en verktøykasse som gjør at jeg kan hjelpe sangere i alle sjangre. Det er oppriktig gøy å bidra til at folk utvikler potensialet i stemmen sin, sier Aannestad.
Lærte å tenke selv
Aannestad jobber i tillegg frilans som utøver og pedagog, og er også å finne på scenen. Høsten 2019 var han for eksempel å se i Olavshallen som den eksentriske ungkaren Mr. Warbucks i Annie.
Han er utdannet sanger og pedagog fra Institutt for musikk ved NTNU.
- Hva var den viktigste kunnskapen du tok med deg fra NTNU?
- Det er mye, svarer Aannestad, tar seg litt betenkningstid før han svarer:
- Jeg lærte å bli mer selvstendig med tanke på å måtte ta egne valg og beslutninger. På videregående så reproduserer vi den kunnskapen vi får beskjed om å tilegne oss, vi lærer ikke helt hvordan vi skal gjøre den til vår egen. Det blir vi derimot tvunget til på universitetet.
Etter hvert ble han nesten overrasket over hvor mye glede han fant i det å lese teoribøker. Det gikk et lys opp for ham da han klarte å se den praktiske nytteverdien av det teoretiske.
Mye press på konservatoriet
Han beskriver studietiden som en reise av den litt humpete sorten.
- Musikkstudier handler i stor grad om ansvar for egen læring. Når jeg studerte utøvende klassisk sang, skjønte nok ikke kroppen min helt hvordan den skulle anvende den kunnskapen den fikk. Da ble det vanskelig å finne motivasjon til å gå den veien jeg trodde jeg skulle gå.
Aannestad kjente på det presset som mange innen utøvende estetiske fag gjør. Det er høyt nivå, mange talenter som vil fram og opp, og stor konkurranse.
- Det står og faller på ens egen prestasjon hele tiden. En tror at de på øvingsrommet ved siden av har hatt en helt topp dag. Kanskje legger de på et triumferende smil, slik en gjør på Facebook, når de kommer ut av øvingsrommet. Men det er ikke sikkert at de hadde hatt en storartet øvingsøkt av den grunn.
Til tross for at presset var stort, så var det også et veldig godt miljø blant studentene.
Dro til København
Da han fant ut at han ikke var eller skulle bli en Pavarotti, måtte han legge andre planer.
- Jeg hadde to muligheter, legge meg ned og grine og gå til grunne, eller finner ut hvilke verktøy jeg trengte for å komme meg videre, humrer Aannestad. Han valgte det siste. Om han skulle bli den læreren og utøveren han ønsket å bli, måtte han tilegne seg mer kunnskap.
Det å hjelpe folk i alle musikksjangre til å få en bedre stemme, var noe Aannestad lærte da han tok en sertifisering i komplett sangteknikk ved Complete Vocal Institute i København samt i Timani ved Institutt for musikerhelse og bevegelse i Oslo.
Samtidig som han har undervist andre har han og vært utøver.
- Det mest spennende prosjektet jeg har jobbet med var da jeg ble tildelt en liten rolle i Jesus Christ Superstar på Trøndelag teater i 2021. Jeg fikk rollen samtidig som jeg jobbet som sangpedagog på oppsetningen.
Han oppdaget at også skuespillere med lang fartstid i bransjen kan kjenne på nerver i forkant av en forestilling, noe som fikk ham til å innse at vi tross alt er menneskelige alle sammen, uansett yrke.
Teater og musikk har en egen verdi
Musikalfabrikken har 500 medlemmer, både barn og voksne. Alle gruppene øver inn nummer som vises på Studentersamfunnet eller i Olavshallen.
- Hva er det mest givende ved jobben din i dag?
- Det å kunne være med å skape noe for barn og ungdom, se hvordan de utvikler seg og formes som individer. Å jobbe med musikk og teater har en egen verdi, ved å utfolde seg blir en et tryggere menneske.
Han synes det er fascinerende å hvor godt de tar vare på hverandre.
Det er nettopp de hindringene en møter på i livet, som gjør at en vokser, har Aannestad erfart. Han kaller det voksesmerter i voksen alder. Det er heftig mens det står på, men så kommer en styrket ut av det på den andre siden.
- Det er lett å tenke at en skal være sterk og selvstendig og stå alene i stormen til siste sekund. Det er lov å være sårbar, og spørre om hjelp. Nå når jeg underviser tenker jeg at den litt humpete veien jeg har hatt er en ressurs for å forstå hvordan andre har det.
Råd: -Ikke steng følelser og tanker inne i deg selv
Til slutt, et råd til dagens studenter, har Aannestad det?
- Det er store krav til å prestere. Men sett av tid i kalenderen til å utvide horisonten, en skal også være et menneske, ikke bare bli god i matte, medisin eller estetiske fag for den saks skyld.
- Om du føler at ting er litt overveldende og vanskelige, spør om hjelp. Ikke steng ting inni deg, det gjør det fra vondt til verre. Når du er modig og tør å si hvordan du har det, er du en inspirator for andre. Og husk – det meste har en løsning.
8 litt på siden
Skulle bli da jeg var 10 år
- Berømt
Din største studenttabbe
- Å ta en reisesyketablett for å roe nervene før en eksamen i musikkhistorie. Jeg ble så trøtt at jeg hadde problemer med å holde meg våken.
Hvilket talent skulle du ønske du hadde?
- Litt mer handy og flink til å fikse ting i huset
Hvilke 3 egenskaper setter du mest pris på hos andre?
- Ærlighet, sårbarhet og humor
Dette gjør meg glad
- Musikk og bare ikke ha noen planer i en periode, flyte litt – eks med en parasolldrink på gran canaria.
Jeg er redd for
- Edderkopper
Favorittreisemål
- Granka
Et eller flere legendariske boktips
- Jeg er så innmari glad i film at jeg glemmer å lese bøker. Den siste "boka" jeg leste må ha vært "Se og Hør", sier Aannestad - med glimt i øyet.
Tekst: Lisbeth Jære, frilansjournalist
Boks om NTNU Alumni NB! Krysspublisert
NTNU alumni er et internasjonalt nettverk med mer enn 45.000 medlemmer i over 100 land. Hold kontakten med oss - og finn de kontaktene du trenger.