Portrettintervju Fredrik Mordal Hessen - Alumni
- Om NTNU Alumni
-
Alumniportrett
- Rune Sørås
- Endre Jo Reite
- Joachim Kjesbu
- Inger Anne Tøndel
- Marius Herberg
- Ana Capetillo
- Mari Liavaag Holm
- Reid-Are Pedersen
- Aud Charlotte Ullestad
- Timothy Afful-Koomson
- Stine Sem Kristoffersen
- Eva Gullvåg Wermuth
- Linda L. Aase
- Lasse Gråberg
- Christer Aannestad
- Vilde Coward
- Celine Sandberg
- Magnus Arveng
- Bjørn Simonsen
- Mariam Kaynia
- Jan-Ole Hesselberg
- Haibo Chen
- Amritha Ballal
- Eivind Fjeldstad
- Anna Sara Fjeld
- Biraj Singh Thapa
- Guri Melby
- Hans Erik Eidem
- Silje Strøm Solberg
- Malin Friman
- Øyvind Storesund Hetland
- Yngvild Egenes
- Fredrik Mordal Hessen
- Ane Ryttervoll Kvamshagen
- Kristine Mjelde Solevåg
- Ingrid Sørum Melaaen
- Monica Havskjold
- Remi Eriksen
- Bjørn Haugstad
- Kristina Brend
- Hilde Tonne
- Sonia Ahmadi
- Kontakt
- Bibliotektjenester
- Personvern (GDPR)
- FAQ - Alumni
Fredrik Mordal Hessen
Fredrik Mordal Hessen
Stilling: Viseadministrerende direktør for offshore divisjonen i Vard
Utdanning: Sivilingeniør Marinteknikk (Master of Science Marintechnology) NTNU og Master of Business Administration (MBA) Copenhagen Business School
Utvikler noen av verdens mest miljøvennlige skip
Verftsindustrien er inne i en stor omstilling, og arbeidsoppgavene til Fredrik Mordal Hessen, viseadministrerende direktør for offshore divisjonen i Vard, svært varierte. Akkurat nå er Vard i ferd med å utvikle noen av verdens mest miljøvennlige skip.
- I dag kan jeg si at jeg gikk fem år på NTNU, siden Høyskolen i Ålesund nå er den del av NTNU, sier Fredrik Mordal Hessen. I 2002 var han ferdig utdannet sivilingeniør fra Marin teknikk i Trondheim, mens de tre første årene tok han skipsingeniørgraden ved Høgskolen i Ålesund.
Siden har han jobbet både i DNV GL (tidligere Det Norske Veritas) og DNB, og nå er han altså viseadministrerende direktør for offshore divisjonen i Vard.
Attraktivt traineeprogram var trekkplaster
Den første jobben hans var i DNV GL, tidligere Det Norske Veritas, som trainee.
- Jeg skrev hovedoppgave for dem, og hadde hatt sommerjobb der to år på rad. Jeg var interessert i å jobbe for en arbeidsgiver der en fikk stor mulighet for å utvikle seg, og de hadde et attraktivt internasjonalt traineeprogram. Det var veldig spennende å få være med på, sier Hessen.
Traineeoppholdet var i Norge, Singapore og Sør Korea, og etter det fortsatt han å jobbe en lengre periode i Sør Korea og senere i Kina
Døråpner til arbeidslivet
- Hva er det mest verdifulle du har fått bruk for av det du lærte ved NTNU?
- Jeg vil si det er to hovedsaker jeg fikk ut av utdanningen min ved NTNU. Det første er at det var en døråpner for å få en fot inn i neste læringsarena som var arbeidslivet. Det andre er at det var lærte meg å tilegne meg kunnskap om læring generelt, hvordan sortere informasjon og jeg utviklet analytisk evne og selvstendig tenkning.
Han forteller at da han begynte å jobbe i Det Norske Veritas så oppdaget han fort at det var egentlig da læringen begynte. Samtidig hadde den akademiske utdannelsen gitt han det nødvendige fundamentet, både spesifikk teknisk kunnskap rundt skip og rigger, og analytisk evne.
- En viktig grunn til at jeg ønsket å jobbe i DNB etter at jeg studerte i København var at jeg ønsket å bruke den teoretiske kunnskapen jeg hadde i praksis, sier Hessen, som også har en MBA fra Copenhagen Business School
Verftsindustri i omstilling
Verftsindustrien er inne i en stor omstilling, og arbeidsoppgavene hans er varierte.
- Det handler om å gjennomføre endringer for å gå inn i nye markeder og kontinuerlig utvikle selskapets konkurransekraft. Det er både spennende og krevende tider. Vi omstiller oss fra å ha jobbet hovedsakelig mot offshore markedet til å gå inn i andre næringer, alt i fra ekspedisjonscruise til offshore vind, sier Hessen.
Han forteller at alle verft både nasjonalt og internasjonalt opplever vanskelige tider, og at konkurransen er hardere enn før. En må både ha fokus på å øke effektivitet og få ned kostnader, og ikke minst ligge langt fremme på teknologi og løsninger. Selv om utfordringene er store nok, så motiverer det han også å være med på omstillingen.
- Jeg brenner for norsk skipsbygging og har alltid hatt en stor interesse for skipsbygging og båter. Det er veldig spennende å få være med å bidra til å videreutvikle vår næring og våre arbeidsplasser. De norske verftene skaper store ringvirkninger lokalt, og det sterke samspillet vi har mellom rederier, verft og leverandører har resultert i mange kvantesprang i den maritime næringen, - både lokalt og globalt.
Sammen kan vi gjøre en forskjell
- NTNUs visjon er kunnskap for en bedre verden. På hvilken måte bidrar du til å bringe kunnskap inn i samfunnet, hvilke problemer og utfordringer løses?
- Jeg vil ikke si at jeg som individ bidrar direkte, men tenker samspillet som jeg er en del av i hele Vard, bidrar til en bedre verden. Ved å ligge langt fremme på teknologi og miljøvennlige løsninger, bidrar vi bl.a. til et bærekraftig fiskeri og havbruk, batteridrevne båter og fornybar energi. Jeg tror det er viktig å tenke slik, at sammen med andre kan en faktisk gjøre en forskjell til tross for at mange av de utfordringene vi står ovenfor er svært store.
Han forteller at de er ledende innen bygging av LNG-drevne skip, det vil si skip som går på flytende naturgass som er mer miljøvennlig enn fossilt drivstoff. De leverer også systemer for skip med hybrid fremdrifts system hvor man kombinerer batteri med LNG drevne motorer.
- Havet byr på masse muligheter både knyttet til verdens behov for mat og energi. Dette er muligheter som den maritime klyngen kan være en sterk bidragsyter til ved å være langt fremme med miljøvennlige løsninger, sier Hessen.