Aktiviteter – Matematisk argumentasjon i grunnskole
-
Matematisk argumentasjon i grunnskolen
-
Aktiviteter
- Alltid, aldri, noen ganger
- Hvem skal ut?
- Hvilket tall tenker jeg på?
- Seks regnestykker med svar 4?
- Klossetårn – å finne alle løsninger
- Summen av to oddetall
- Tall i 6-gangen er partall
- Tall som slutter på 8 er partall
- Summen av tre påfølgende tall
- Boller og muffinser - argumentasjon i en tekstoppgave
- Konstant differanse – en regnestrategi i subtraksjon
- Å gange med fem – en regnestrategi i multiplikasjon
- Progresjonskart
- Fordypningsmateriale
- Videomateriale
- Kontakt oss
-
Aktiviteter
ARGiL sidetopp
Aktivitet 1
Alltid, aldri, noen ganger
I denne aktiviteten skal elevene bli kjent med hvordan begrepet hypotese brukes i matematikk. Elevene skal deretter undersøke noen utvalgte hypoteser og argumentere for om de stemmer alltid, aldri eller noen ganger.
Hvem skal ut?
I denne aktiviteten får elevene se en rekke oppgaver der hver oppgave består av en samling av fem utvalgte tall. De blir bedt om å velge ett av tallene som de mener ikke passer inn med de andre, og om å begrunne valget sitt.
Hvilket tall tenker jeg på?
I denne aktiviteten skal elevene finne ut hvilket tall mellom 1 og 30 læreren tenker på. Elevene har bare lov til å stille ja/nei-spørsmål knyttet til egenskapene til tallet. Når elevene tror de er sikre, er spillet over. Dersom de gjetter feil, har læreren vunnet.
Seks regnestykker med svar 4?
I denne aktiviteten får elevene presentert hypotesen «Det finnes akkurat seks forskjellige regnestykker som har svar 4». Elevene skal vurdere om hypotesen stemmer eller ikke, og argumentere for svaret sitt.
Klossetårn – å finne alle løsninger
I denne aktiviteten skal elevene utforske hvor mange tårn man kan bygge med fire klosser, når vi har klosser i to forskjellige farger til disposisjon. Gjennom arbeidet skal de overbevise seg selv og andre om at de har funnet alle mulige tårn.
Summen av to oddetall
I denne aktiviteten får elevene presentert hypotesen «Hvis vi legger sammen to oddetall, blir svaret et partall». Elevene skal vurdere om hypotesen er sann alltid, aldri eller bare noen ganger. De skal argumentere for svaret sitt.
Tall i 6-gangen er partall
I denne aktiviteten blir elevene presentert for hypotesen «Tall i 6-gangen er partall». Elevene skal undersøke om hypotesen er sann alltid, aldri eller noen ganger. Elevene må argumentere for hvorfor hypotesen alltid er sann, på en overbevisende måte.
Tall som slutter på 8, er et partall
I denne aktiviteten skal elevene først gi et argument for hvorfor tall som slutter på 8 er partall, og deretter vurdere tre elevargumenter for samme hypotese. Elevene skal komme frem til hva som kjennetegner et godt og gyldig argument.
Summen av tre påfølgende tall
I denne aktiviteten blir elevene presentert for hypotesen «Summen av tre påfølgende tall er delelig med 3». Elevene skal undersøke om hypotesen er sann alltid, aldri eller noen ganger, og argumentere for hvorfor.
Boller og muffinser – argumentasjon i en tekstoppgave
I denne aktiviteten skal elevene først løse en tekstoppgave og deretter pusle sammen fremgangsmåten til en lignende oppgave. De må sortere opplysninger og bruke flere steg for å komme frem til løsningen. Fremgangsmåten skal fremstå som et overbevisende argument for løsningen av oppgaven.
Konstant differanse – en regnestrategi i subtraksjon
I denne aktiviteten blir elevene presentert for en rekke par av subtraksjonsstykker som har samme svar. Elevene skal sette ord på mønsteret, gi eksempler på flere par av regnestykker som følger samme mønster, og argumentere for at hypotesen de har kommet med stemmer.
Å gange med fem – en regnestrategi i multiplikasjon
I denne aktiviteten blir elevene presentert for en rekke par av multiplikasjonsstykker der det ene produktet er halvparten av det andre. Elevene skal sette ord på mønsteret, gi eksempler på flere par av regnestykker som følger samme mønster, og argumentere for at hypotesen de har kommet frem til stemmer.