Progresjonskart – Matematisk argumentasjon i grunnskolen
ARGiL sidetopp
Progresjonskart
Progresjonskart
Her finner du et forslag til hvordan aktivitetene kan brukes i en rekkefølge for å skape progresjon i arbeid med argumentasjon. Aktivitetene er gruppert etter type hypotese de omhandler, og hvor krevende de er. Som illustrasjonen under viser kan progresjonen gjøres på forskjellige måter, avhengig av hva man har arbeidet med tidligere.
Progresjonskart
Disse aktivitetene gir en inngang til argumentasjon og legger et grunnlag for å arbeide med de mer avanserte argumentasjonsaktivitetene senere.
I aktivitetene jobbes det med å
- bli kjent med ordet hypotese
- bruke egenskaper ved tall til å begrunne påstander
- bli vant til å begrunne svaret sitt
Aktiviteter:
I disse aktivitetene arbeides det med å argumentere for en løsning ved å begrunne den steg for steg.
I aktivitetene jobbes det med å
- bli bevisst på forskjellen mellom å fortelle hva man har gjort, og å argumentere for hvorfor det blir riktig
- fylle ut et resonnement og bygge opp et argument som viser hvorfor fremgangsmåten fører til riktig svar
Aktiviteter:
I disse aktivitetene blir elevene presentert for en generell hypotese som de skal argumentere for hvorfor stemmer.
I aktivitetene jobbes det med å
- bli bevisst på at å teste på noen eksempler ikke er tilstrekkelig for å vise at en generell påstand alltid er sann
- bruke strukturen i et talleksempel og tegning for å argumentere for en generell hypotese
Aktiviteter:
I disse aktivitetene skal elevene selv komme frem til en hypotese om en regnestrategi og argumentere for hvorfor den er gyldig.
I aktivitetene jobbes det med å
- undersøke sammenhengen mellom regnestykker og formulere en hypotese
- argumentere for at regnestrategien alltid er gyldig ved å bruke en passende uttrykksform
Aktiviteter: