Kvalitetsprosesser innenfor utdanning ved Fakultet for naturvitenskap
Kvalitet i utdanningene ved Fakultet for naturvitenskap
NTNUs mål om å utdanne kandidater som skaper kunnskap for en bedre verden, forutsetter utdanninger på et høyt kvalitetsnivå. Rollene, mandatene, oppgavene og rutinene som utgjør NTNUs Kvalitetssystem for utdanning er beskrevet i dybden på temasiden Utdanningskvalitet ved NTNU. Hensikten med det felles kvalitetssystemet er å sikre systematisk evaluering og utvikling av alle studietilbud ved NTNU i henhold til gjeldende lovverk og forskrift.
NTNUs Kvalitetssystem for utdanning er, av design, veldig generelt siden det gjelder alle studietilbudene ved NTNU. Som følge lager fakultetene sine egne utfyllende ordninger og rutiner ut fra sine spesifikke behov. Fanene nedenfor presenterer NVs rutiner og ressurser for kvalitetsarbeid som understøtter NTNUs samlede Kvalitetssystem
Kvalitet og kvalitetsmeldinger i våre utdanninger
Kvalitetsmeldinger danner grunnlag for dialog med studieprogram og institutt. Her finner linker til årets innmelding av kvalitetsmeldinger for studieprogramråd og institutt. Samt tidligere kvalitetsmeldinger og svar på studiebaromteret.
Kvalitetsmeldinger 2023/2024: Skjemaene vil være åpne i perioden august - november 2024
Kvalitetsmelding studieprogram 2023/2024
Kvalitetsmelding institutt 2023/2024
Kvalitetsmeldinger Studieprogram
Kvalitetsmeldinger Emner
Studiebarometeret
Kvalitetsmeldinger Rektor NTNU
Data og tall
Indikatorer som fyllingsgrad, gjennomstrømmingsgrad og student tilfredshet brukes til flere kvalitetsprosesser på NV og NTNU, inkludert kvalitetsmeldinger og porteføljeutvikling. Kvantitative indikatorer gir oss et bilde av hvordan et studieprogram har utviklet seg over tid, og gjør det mulig å sammenligne NVs studieprogrammer med aktuelle konkurrenter ved andre universiteter.
Alle tall nedenfor er fra 2024 (kilder: DBH, FS, Samordna Opptak).
Gjennomstrømming: Tabellen viser gjennomsnittlig prosentandel studenter som fullførte studieprogrammet innen normert tid pluss to år. Gjennomsnittet for hvert studieprogram er beregnet ut fra de siste tre årskullene med data. Antall fullførte studenter er hentet fra HK-Dirs database for statistikk om høyere utdanning (DBH).
Fyllingsgrad: Tabellen viser gjennomsnittlig fyllingsgrad for de siste tre årene. Fyllingsgrad er basert på antall registrerte studenter pr. 15. september hvert år. Antall registrerte studenter er hentet fra FS.
1.pri søkere per plass: Tabellen viser antall søkere med det aktuelle studieprogrammet som førstevalg ("1.pri søkere"). Søkere har mulighet til å omprioritere studieønskene sine mellom 15. april (søknadsfrist) og 1. juli (omprioriteringsfrist). Tabellen nedenfor oppdateres med endelige tall etter omprioriteringsfristen. Antall 1.pri søkere er hentet fra Samorda Opptak.
Studieprogram | Ramme 2024 | Gjennomstrømming | Fyllingsgrad | 1.pri søker per plass 2024, pr. 15.04 |
Bach. bioingeniørfag, Ålesund | 35 | 84 % | 96 % | 1,5 |
Bach. biomarin innovasjon | 40 | 78 % | 99 % | 3,1 |
Bach. bioteknologi | 20 | 76 % | 92 % | 1,1 |
Bach. bioingeniørfag, Trondheim | 85 | 71 % | 98 % | 3 |
Master (siv.ing.), nanoteknologi | 40 | 68 % | 105 % | 2,4 |
Bach. biologi | 75 | 63 % | 104 % | 2,1 |
Master (siv.ing.), fysikk og matematikk | 125 | 62 % | 105 % | 2,3 |
Bach. ing., kjemi | 40 | 61 % | 103 % | 1,5 |
Master (siv.ing.), industriell kjemi og bioteknologi | 120 | 57 % | 101 % | 1,5 |
Master, bioteknologi | 40 | 57 % | 110 % | 4,5 |
Bach. ing., materialteknologi | 38 | 56 % | 108 % | 0,8 |
Bach., matvitenskap, teknologi og bærekraft | 38 | 55 % | 96 % | 1 |
Master (siv.ing.), materialteknologi | 40 | 49 % | 99 % | 0,9 |
Bach., kjemi | 35 | 46 % | 100 % | 1,2 |
Bach., fysikk | 50 | 39 % | 103 % | 1,8 |
Bach. ing., havbruk | 45 | 103 % | 1,6 |
Studiebarometeret er en nasjonal spørreundersøkelse som spør om studentenes oppfatninger om kvalitet i studieprogrammer ved norske høyskoler og universiteter. Spørreundersøkelsen sendes hver høst til studenter i 2. og 5. studieår og inneholder spørsmål om, blant annet, alt-i-alt tilfredshet med studieprogrammet, sosialt og pedagogisk læringsmiljø, tilknytning til arbeidsliv og muligheter for studentaktiv læring.
Alle tall nedenfor er fra Studiebarometeret gjennomført i 2023. Spørreundersøkelsen gjennomføres årlig i høstsemesteret, og resultatene blir tilgjengeliggjort i februar året etter.
Kode | Ramme 2024 |
Alt i alt tilfredshet, 2. år |
Alt i alt tilfredshet, 5. år |
Bach. bioingeniørfag, Ålesund | 35 | 4,1 | |
Bach. biomarin innovasjon | 40 | 4,2 | |
Bach. bioteknologi | 20 | 4,7 | |
Bach. bioingeniørfag, Trondheim | 85 | 4,1 | |
Master (siv.ing.), nanoteknologi | 40 | 4,0 | 4,3 |
Bach. biologi | 75 | 4,3 | |
Master (siv.ing.), fysikk og matematikk | 125 | 4,1 | 4,3 |
Bach. ing., kjemi | 40 | 4,4 | |
Master (siv.ing.), industriell kjemi og bioteknologi | 120 | 4,0 | 3,9 |
Master, bioteknologi | 40 | 4,0 | 3,9 |
Bach. ing., materialteknologi | 38 | 4,3 | |
Bach., matvitenskap, teknologi og bærekraft | 38 | 4,3 | |
Master (siv.ing.), materialteknologi | 40 | 4,0 | 4,4 |
Bach., kjemi | 35 | 3,8 | |
Bach., fysikk | 50 | 3,6 | |
Bach. ing., havbruk | 45 | 4,2 |
Kandidatundersøkelsen gjennomføres hvert tredje år ved universiteter på tvers av Norge. Den ble sist gjennomført i 2022. NTNU har gjort tilgjengelig en webportal som kan brukes til å finne resultater for alle studieprogrammer og alle spørsmål fra undersøkelsen. Webportal og oppsummerende rapport finnes her.
En oversikt over tall for enkelte studieprogrammer ved NV kommer! I mellomtiden finner du tall for NV som helhet nedenfor:
Periodiske evalueringer
I tråd med NTNUs system for arbeid med utdanningskvalitet skal alle program ha en periodisk evaluering (også omtalt som dybdeevaluering) minimum hvert femte år. Les mer om NTNUs kvalitetssystem for studieprogram her. På denne siden kan du gjøre deg kjent med føringer for arbeidet, sammen med gode eksempler og tidligere sluttrapporter fra studieprogram ved fakultetet.
NV har periodisk evaluering av studieprogram satt opp i rulleringsplaner på fem år:
- Rulleringsplan 2013-2017
- Rulleringsplan 2018-2023
- Rulleringsplan 2024-2028 (ikke vedtatt)
Føringer for arbeidet:
- NTNU Retningslinjer for periodisk evaluering av studieprogram
- Fakultetet har laget egne føringer: NVs strategiske føringer
- Eksempel på god prosess i forbindelse med periodisk evaluering: MTMT Materialteknologi av Frode Seland (2020)
Det er leder av evalueringskomiteen som er ansvarlig for å gjennomføre evalueringen og normalt studieprogramleders ansvar å følge opp evalueringen. Evalueringen gjennomføres ihht. retningslinjer, metode valgt og mandatet.
Det skal utarbeides et mandat for arbeidet av studieprogramleder som skal godkjennes av dekan/prodekan for utdanning før arbeidet starter.
Hva skal stå i mandatet?
- Sammensetning av evalueringspanel + leder
- Valg av metode
- Kvalitetsområder
- Ressurser/budsjett
Mal på utforming av mandat - periodisk evaluering av studieprogram
Eksempler på mandat
2. Valg av metode
Nedenfor skisseres to likeverdige metoder for periodisk evaluering. Begge inneholder de tre etappene forberedelse, evaluering og handlingsplan. Forskjellen ligger i hvordan den andre etappen – evalueringen – organiseres. Dersom evalueringspanelet har begrunnede ønsker om alternativ metodikk, kan dette avtales med dekan.
3. Bakgrunninformasjon
Studiekonsulenten legger informasjon i Teams Programråd, som bakgrunn for arbeidet:
- Rapport fra sist evaluering
- Dokumentasjon reakkreditering
- Sist kvalitetsmelding for programmet
- Resultater studiebarometeret
- Oversikt over antall studenter de siste 5 årene
4. Sluttrapport
Fakultetet forventer en sluttrapport senest 12 mnd etter oppstart av arbeidet som dokumenterer resultatene fra den periodiske evalueringen, og en handlingsplan for de neste 5 årene med konkrete tiltak med tidsplan og hvem som er ansvarlig.
Mal på sluttrapport - periodisk evaluering av studieprogram
Det utarbeides en handlingsplan på bakgrunn av resultater fra evalueringen. Oppfølgingsansvar ligger til studieprogramleder.
5. Honorering av arbeidet
Fakultetet dekker kostnader (reisekostnader, seminarutgifter o.l.) inntil 100 000.
Mulige kostnader kan være: Tiden til involverte, reisekostnader, godtgjørelse til ekstern representasjon, evt. behov for å ansette ekstern prosjektleder, ressurser som trengs for å følge opp foreslåtte endringer og tiltak som resultat av evalueringen.
Medlem av komite: |
|
Ekstern leder av komite |
NOK 35 000,- |
Eksterne medlemmer fra bedrift/institusjon eller annen utdanningsinstitusjon |
NOK 21 000,- |
Interne og evt. eksterne studentrepresentanter lønnes etter timeliste for medgått tid. Antall timer skal avtales i forkant av arbeidet* |
Den til enhver tid gjeldende satsen for student- og læringsassistenter (se tabellen her), pluss sosiale kostnader |
Utbetaling av honorarer og kompensasjon for direkte kostnader: K-sted, Prosjekt, Analyse |
*Studenter kan få betalt lønn for jobben, men vanligvis benyttes studenter som allerede sitter i studieprogramrådet. Hvis det skal betales lønn til studenter, må timetall være avtalt i forkant av arbeidet og det skal angis hvor mange timer de har jobbet (timeliste i Excel).
Interne deltagere får ikke utbetalt honorar for jobben.
For programevalueringene settes det av en ramme for hver evaluering NV budsjetter inntil 100 000 NOK per evalueringskomité. Kostnaden for honorering og løpende utgifter skal spesifiseres i mandatet mtp. budsjett. I tillegg til lønn til eksterne og studenter skal budsjettet dekke direkte kostnader forbundet med reise og møtevirksomhet, eller andre kostnader ifm. evalueringen.
2022
- 2022 Evalueringsrapport av masterprogrammet Ocean Resources (MSOCEAN)
- 2022 Evalueringsrapport av 2-årig og 5-årig Bioteknologi (MBIOT5 og MSBIOTECH)
- 2022 Evalueringsrapport av Bachelor og Master i Biologi (BBI og MSBIO)
- 2022 Evalueringsrapport av Bachelor i Biomarin Innovasjon i Ålesund (298BMI)
- 2022 Evalueringsrapport av Bachelor og Master i matteknologi (FTMAMAT og MTMAT)
- 2022 Evalueringsrapport av Bachelor i bioteknologi i Ålesund (427BT)
- 2022 Evalueringsrapport av kjemiingeniør (FTHINGKJ) og materialteknologi ingeniør (FTHINGMAT)
- 2022 Evalueringsrapport av studieprogrammet Environmental Toxicology and Chemistry (ENVITOX)
2021
- 2021 Evalueringsrapport av studieprogrammet NARM, Handlingsplan NARM 2022-2026.
- 2021 Evalueringsrapport av studieprogrammet MTKJ (Del 1, Del 2, Del 3)
- 2021 Evalueringsrapport av bachelor- og masterprogrammet i kjemi (BKJ og MSCHEM)
2020
- 2020 Evalueringsrapport for masterprogram i nanoteknologi (MTNANO)
- 2020 Evalueringsrapporter for studieprogrammer i fysikk (MTFYMA, BFY) - rapport fra ekstern komité, rapport fra studentkomité
- 2020 Evalueringsrapport for studieprogrammene i fysikk (MTFYMA, BFY)
2019
2016
- 2016 Evalueringsrapport for masterprogrammer i industriell kjemi og bioteknologi (MTKJ, MIKJ) og kjemisk prosessteknologi (MSCHEMENG)
- 2016 Evalueringsrapport for masterprogrammer i bioteknologi (MSBIOTECH, MBIOT5)
- 2016 Evalueringsrapport for biologiprogrammene (BBI, MBI, MSENVITOX, MSMACODEV, MSNARM)
- 2016 Evalueringsrapport for bachelor- og masterprogrammene i kjemi (BKJ, MSCHEM)
- 2016 Evalueringsrapport for masterprogram i nanoteknologi (MTNANO)