Kvalitet i utdanningene ved Fakultet for naturvitenskap

Kvalitet i utdanningene ved Fakultet for naturvitenskap

To studenter, en skriver på en skjerm. Foto

NTNUs mål om å utdanne kandidater som skaper kunnskap for en bedre verden, forutsetter utdanninger på et høyt kvalitetsnivå. Rollene, mandatene, oppgavene og rutinene som utgjør NTNUs Kvalitetssystem for utdanning er beskrevet i dybden på temasiden Utdanningskvalitet ved NTNU. Hensikten med det felles kvalitetssystemet er å sikre systematisk evaluering og utvikling av alle studietilbud ved NTNU i henhold til gjeldende lovverk og forskrift. 

NTNUs Kvalitetssystem for utdanning er, av design, veldig generelt siden det gjelder alle studietilbudene ved NTNU. Som følge lager fakultetene sine egne utfyllende ordninger og rutiner ut fra sine spesifikke behov. Fanene nedenfor presenterer NVs rutiner og ressurser for kvalitetsarbeid som understøtter NTNUs samlede Kvalitetssystem


Kvalitet og kvalitetsmeldinger i våre utdanninger

Kvalitet og kvalitetsmeldinger i våre utdanninger

Kvalitetsmeldinger danner grunnlag for dialog med studieprogram og institutt. Her finner linker til årets innmelding av kvalitetsmeldinger for studieprogramråd og institutt. Samt tidligere kvalitetsmeldinger og svar på studiebaromteret. 

Kvalitetsmeldinger 2023/2024: Skjemaene vil være åpne i perioden august - november 2024


Kvalitetsmelding studieprogram 2023/2024

Kvalitetsmelding institutt 2023/2024

 

 

 

Kvalitetsmeldinger Studieprogram

NTNU studieprogramrapporter

 


Kvalitetsmeldinger Emner

NTNU emnerapporter

 


Studiebarometeret

Studiebarometeret

 


Kvalitetsmeldinger Rektor NTNU

Kvalitetsmelding om utdanning

Data og tall

Data og tall

Indikatorer som fyllingsgrad, gjennomstrømmingsgrad og student tilfredshet brukes til flere kvalitetsprosesser på NV og NTNU, inkludert kvalitetsmeldinger og porteføljeutvikling. Kvantitative indikatorer gir oss et bilde av hvordan et studieprogram har utviklet seg over tid, og gjør det mulig å sammenligne NVs studieprogrammer med aktuelle konkurrenter ved andre universiteter. 

Alle tall nedenfor er fra 2024 (kilder: DBH, FS, Samordna Opptak).

Gjennomstrømming: Tabellen viser gjennomsnittlig prosentandel studenter som fullførte studieprogrammet innen normert tid pluss to år. Gjennomsnittet for hvert studieprogram er beregnet ut fra de siste tre årskullene med data. Antall fullførte studenter er hentet fra HK-Dirs database for statistikk om høyere utdanning (DBH).

Fyllingsgrad: Tabellen viser gjennomsnittlig fyllingsgrad for de siste tre årene. Fyllingsgrad er basert på antall registrerte studenter pr. 15. september hvert år. Antall registrerte studenter er hentet fra FS.

1.pri søkere per plass: Tabellen viser antall søkere med det aktuelle studieprogrammet som førstevalg ("1.pri søkere"). Søkere har mulighet til å omprioritere studieønskene sine mellom 15. april (søknadsfrist) og 1. juli (omprioriteringsfrist). Tabellen nedenfor oppdateres med endelige tall etter omprioriteringsfristen. Antall 1.pri søkere er hentet fra Samorda Opptak. 

Studieprogram Ramme  2024 Gjennomstrømming Fyllingsgrad 1.pri søker per plass 2024, pr. 15.04
Bach. bioingeniørfag, Ålesund 35  84 % 96 % 1,5
Bach. biomarin innovasjon 40 78 % 99 % 3,1
Bach. bioteknologi 20 76 % 92 % 1,1
Bach. bioingeniørfag, Trondheim 85 71 % 98 % 3
Master (siv.ing.), nanoteknologi 40  68 % 105 % 2,4
Bach. biologi 75  63 % 104 % 2,1
Master (siv.ing.), fysikk og matematikk 125 62 % 105 % 2,3
Bach. ing., kjemi 40 61 % 103 % 1,5
Master (siv.ing.), industriell kjemi og bioteknologi 120 57 % 101 % 1,5
Master, bioteknologi 40 57 % 110 % 4,5
Bach. ing., materialteknologi 38  56 % 108 % 0,8
Bach., matvitenskap, teknologi og bærekraft 38 55 % 96 % 1
Master (siv.ing.), materialteknologi  40 49 % 99 % 0,9
Bach., kjemi 35 46 % 100 % 1,2
Bach., fysikk 50  39 % 103 % 1,8
Bach. ing., havbruk 45   103 % 1,6

 

 

Studiebarometeret er en nasjonal spørreundersøkelse som spør om studentenes oppfatninger om kvalitet i studieprogrammer ved norske høyskoler og universiteter. Spørreundersøkelsen sendes hver høst til studenter i 2. og 5. studieår og inneholder spørsmål om, blant annet, alt-i-alt tilfredshet med studieprogrammet, sosialt og pedagogisk læringsmiljø, tilknytning til arbeidsliv og muligheter for studentaktiv læring.

Alle tall nedenfor er fra Studiebarometeret gjennomført i 2023. Spørreundersøkelsen gjennomføres årlig i høstsemesteret, og resultatene blir tilgjengeliggjort i februar året etter.

Kode  Ramme  2024

Alt i alt tilfredshet, 2. år

Alt i alt tilfredshet, 5. år

Bach. bioingeniørfag, Ålesund 35  4,1   
Bach. biomarin innovasjon 40 4,2   
Bach. bioteknologi 20 4,7   
Bach. bioingeniørfag, Trondheim 85 4,1   
Master (siv.ing.), nanoteknologi  40  4,0 4,3
Bach. biologi 75  4,3   
Master (siv.ing.), fysikk og matematikk 125 4,1 4,3
Bach. ing., kjemi 40 4,4   
Master (siv.ing.), industriell kjemi og bioteknologi 120 4,0 3,9
Master, bioteknologi  40 4,0 3,9
Bach. ing., materialteknologi 38  4,3   
Bach., matvitenskap, teknologi og bærekraft 38 4,3   
Master (siv.ing.), materialteknologi  40 4,0 4,4
Bach., kjemi  35 3,8   
Bach., fysikk  50  3,6   
Bach. ing., havbruk 45 4,2   

Kandidatundersøkelsen gjennomføres hvert tredje år ved universiteter på tvers av Norge. Den ble sist gjennomført i 2022. NTNU har gjort tilgjengelig en webportal som kan brukes til å finne resultater for alle studieprogrammer og alle spørsmål fra undersøkelsen. Webportal og oppsummerende rapport finnes her.

En oversikt over tall for enkelte studieprogrammer ved NV kommer! I mellomtiden finner du tall for NV som helhet nedenfor:

Periodiske evalueringer

Periodiske evalueringer

I tråd med NTNUs system for arbeid med utdanningskvalitet skal alle program ha en periodisk evaluering (også omtalt som dybdeevaluering) minimum hvert femte år. Les mer om NTNUs kvalitetssystem for studieprogram her. På denne siden kan du gjøre deg kjent med føringer for arbeidet, sammen med gode eksempler og tidligere sluttrapporter fra studieprogram ved fakultetet. 

NV har periodisk evaluering av studieprogram satt opp i rulleringsplaner på fem år:

Føringer for arbeidet:

Det er leder av evalueringskomiteen som er ansvarlig for å gjennomføre evalueringen og normalt studieprogramleders ansvar å følge opp evalueringen. Evalueringen gjennomføres ihht. retningslinjer, metode valgt og mandatet.

Det skal utarbeides et mandat for arbeidet av studieprogramleder som skal godkjennes av dekan/prodekan for utdanning før arbeidet starter. 

Hva skal stå i mandatet? 

  • Sammensetning av evalueringspanel + leder
  • Valg av metode
  • Kvalitetsområder
  • Ressurser/budsjett

Mal på utforming av mandat - periodisk evaluering av studieprogram

Eksempler på mandat

2. Valg av metode

Nedenfor skisseres to likeverdige metoder for periodisk evaluering. Begge inneholder de tre etappene forberedelse, evaluering og handlingsplan. Forskjellen ligger i hvordan den andre etappen – evalueringen – organiseres. Dersom evalueringspanelet har begrunnede ønsker om alternativ metodikk, kan dette avtales med dekan.

3. Bakgrunninformasjon

Studiekonsulenten legger informasjon i Teams Programråd, som bakgrunn for arbeidet:

  • Rapport fra sist evaluering
  • Dokumentasjon reakkreditering
  • Sist kvalitetsmelding for programmet
  • Resultater studiebarometeret
  • Oversikt over antall studenter de siste 5 årene

4. Sluttrapport

Fakultetet forventer en sluttrapport senest 12 mnd etter oppstart av arbeidet som dokumenterer resultatene fra den periodiske evalueringen, og en handlingsplan for de neste 5 årene med konkrete tiltak med tidsplan og hvem som er ansvarlig. 

Mal på sluttrapport - periodisk evaluering av studieprogram

Det utarbeides en handlingsplan på bakgrunn av resultater fra evalueringen. Oppfølgingsansvar ligger til studieprogramleder.

5. Honorering av arbeidet

Fakultetet dekker kostnader (reisekostnader, seminarutgifter o.l.) inntil 100 000.  

Mulige kostnader kan være: Tiden til involverte, reisekostnader, godtgjørelse til ekstern representasjon, evt. behov for å ansette ekstern prosjektleder, ressurser som trengs for å følge opp foreslåtte endringer og tiltak som resultat av evalueringen. 

Medlem av komite: 

 

Ekstern leder av komite  

NOK 35 000,-  

Eksterne medlemmer fra bedrift/institusjon eller annen utdanningsinstitusjon 

NOK 21 000,- 

Interne og evt. eksterne studentrepresentanter lønnes etter timeliste for medgått tid. Antall timer skal avtales i forkant av arbeidet* 

Den til enhver tid gjeldende satsen for student- og læringsassistenter (se tabellen her), pluss sosiale kostnader 

Utbetaling av honorarer og kompensasjon for direkte kostnader: K-sted, Prosjekt, Analyse 

 

*Studenter kan få betalt lønn for jobben, men vanligvis benyttes studenter som allerede sitter i studieprogramrådet. Hvis det skal betales lønn til studenter, må timetall være avtalt i forkant av arbeidet og det skal angis hvor mange timer de har jobbet (timeliste i Excel).  

Interne deltagere får ikke utbetalt honorar for jobben. 

For programevalueringene settes det av en ramme for hver evaluering NV budsjetter inntil 100 000 NOK per evalueringskomité. Kostnaden for honorering og løpende utgifter skal spesifiseres i mandatet mtp. budsjett. I tillegg til lønn til eksterne og studenter skal budsjettet dekke direkte kostnader forbundet med reise og møtevirksomhet, eller andre kostnader ifm. evalueringen.

2022

2021

2020

2019

2016

2015