Background Image
Previous Page  83 / 128 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 83 / 128 Next Page
Page Background

80

10. Skalarprodukt - Introduksjon

Oppsummering av aktiviteten:

Der læreren har skrevet om skalarprodukt i starten av timen, kan hun nå føye til at klassen har funnet

en måte beregne skalarproduktet på. Vis tydelig at svaret er et vanlig tall.

Vi nner skalarprodukt ved å multiplisere de første koordinatene og addere produktet av de andre

koordinatene

[a,b]

[c,d] = ac + bd

Kommentar til læreren

I denne aktiviteten nner elevene først ut hvordan man beregner skalarprodukt av to vektorer.

Læreren skal altså ikke forklare fremgangsmåten på forhånd. Elevene liker å nne ut noe. Som

oppsummering skal læreren kun spørre om alle tror de vet hvordan vi får til resultatet. Erfaringen

viser at alle elevgruppene nner det ut, og derfor har det ingen hensikt at læreren forklarer

fremgangsmåten.

For å være helt sikker på at alle har forstått, lages det noen eksempler som elevene skal løse. Det kan

med fordel lages ere eksempler enn oppgitt, slik at raske regnere ikke blir ferdige før alle har klart

noen oppgaver. Svarene noteres på tavlen. Husk at også feilsvar skal noteres. Det er viktig at mulige

misforståelser kommer frem på dette tidspunktet. Dessuten vil både eleven som har gjort feilen, og

alle som hører på, få en økt forståelse når man forklarer

hvorfor

et svar er feil.

Nå er det riktige tidspunktet for å sammenfatte hvordan man beregner skalarproduktet. Elevene må

også få forklart at det de har regnet ut, kalles for skalarprodukt. Regnemåten skrives både med ord og

med formel på tavlen. Vær nøye med å notere fremgangsmåten slik som elevene vil ha det, selv om

det kan virke litt kronglete, for det er viktig at elevene øver seg på å formulere med ord.