80
10. Skalarprodukt - Introduksjon
Oppsummering av aktiviteten:
Der læreren har skrevet om skalarprodukt i starten av timen, kan hun nå føye til at klassen har funnet
en måte beregne skalarproduktet på. Vis tydelig at svaret er et vanlig tall.
Vi nner skalarprodukt ved å multiplisere de første koordinatene og addere produktet av de andre
koordinatene
[a,b]
•
[c,d] = ac + bd
Kommentar til læreren
I denne aktiviteten nner elevene først ut hvordan man beregner skalarprodukt av to vektorer.
Læreren skal altså ikke forklare fremgangsmåten på forhånd. Elevene liker å nne ut noe. Som
oppsummering skal læreren kun spørre om alle tror de vet hvordan vi får til resultatet. Erfaringen
viser at alle elevgruppene nner det ut, og derfor har det ingen hensikt at læreren forklarer
fremgangsmåten.
For å være helt sikker på at alle har forstått, lages det noen eksempler som elevene skal løse. Det kan
med fordel lages ere eksempler enn oppgitt, slik at raske regnere ikke blir ferdige før alle har klart
noen oppgaver. Svarene noteres på tavlen. Husk at også feilsvar skal noteres. Det er viktig at mulige
misforståelser kommer frem på dette tidspunktet. Dessuten vil både eleven som har gjort feilen, og
alle som hører på, få en økt forståelse når man forklarer
hvorfor
et svar er feil.
Nå er det riktige tidspunktet for å sammenfatte hvordan man beregner skalarproduktet. Elevene må
også få forklart at det de har regnet ut, kalles for skalarprodukt. Regnemåten skrives både med ord og
med formel på tavlen. Vær nøye med å notere fremgangsmåten slik som elevene vil ha det, selv om
det kan virke litt kronglete, for det er viktig at elevene øver seg på å formulere med ord.