Background Image
Previous Page  80 / 128 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 80 / 128 Next Page
Page Background

77

10. Skalarprodukt - Introduksjon

For mange elever er skalarprodukt bare en de nisjon som de må lære å bruke. I lærebøker blir det

ofte presentert uten noen nærmere forklaring. Hvis det blir gitt en forklaring, blir det gjerne brukt

eksempler fra fysikken. Det er ikke alle elever som har fysikk, så sammenhengen med dekomponering

av krefter er ikke opplagt for alle.

Opplegget er delt opp i 7 aktiviteter. Flere av aktivitetene krever at elevene løser noen gitte oppgaver.

For at kontinuiteten i opplegget skal ivaretas, er det lurt at læreren har skrevet opp oppgavene på

forhånd, enten på elektronisk tavle eller på lysark. Oppgavearket til elevene hører til aktivitet 5,6 og 7.

Under klassesamtalen er det viktig å ta vare på alle innspill. Alt elevene sier, skal noteres på tavlen. Det

skjer mye læring når læreren tar tak i feilsvar, siden disse kan avdekke misoppfatninger. Det er viktig

å ta tak i slike misoppfatninger før de fester seg. Ved å diskutere feilsvar i felles klasse, vil man nå hele

elevgruppen, noe som er gunstig siden misoppfatningene ofte gjelder mange elever. Også elever som

ikke sliter med akkurat denne misoppfatningen, kan få en bedre forståelse. Disse elevene lærer å se

oppgaver fra ere sider («Det var en artig måte å tenke på, rart at det ikke fører frem»).