Background Image
Previous Page  82 / 128 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 82 / 128 Next Page
Page Background

79

10. Skalarprodukt - Introduksjon

AKTIVITET 2

Følgende uttrykk noteres på tavlen, gjerne på forhånd:

[3,4]

[5,7] = 43

[2,6]

[4,4] = 32

[8,-4]

[5,9] = 4

[2,2]

[-12,5] = -14

Elevenes oppgave blir å nne ut hvordan man regner for å få det riktige resultatet. De diskuterer

fremgangsmåten parvis.

Eksempler på veier til målet

[8,-4]

[5,9] = 40 - 72 - 20 + 36 = -16

Elevene tester regler som de kan fra før. Her

bruker de regelen om multiplikasjon av to

parenteser.

[8,-4]

[5,9] = 40 - 72 + 20 + 36 = 24

Noen prøver å endre operasjonstegn for å

tilpasse svaret.

[8,-4]

[5,9] = 40 - 36 = 4

Det riktige svaret.

Elevene skal løse noen få oppgaver for å se om de virkelig har forstått hvordan man beregner

skalarproduktet.

Eksempler på oppgaver:

[3,4]

[3,-1] =

[-2,-7]

[-3,1] =

[5,-2]

[2,4] =