79
10. Skalarprodukt - Introduksjon
AKTIVITET 2
Følgende uttrykk noteres på tavlen, gjerne på forhånd:
[3,4]
•
[5,7] = 43
[2,6]
•
[4,4] = 32
[8,-4]
•
[5,9] = 4
[2,2]
•
[-12,5] = -14
Elevenes oppgave blir å nne ut hvordan man regner for å få det riktige resultatet. De diskuterer
fremgangsmåten parvis.
Eksempler på veier til målet
[8,-4]
•
[5,9] = 40 - 72 - 20 + 36 = -16
Elevene tester regler som de kan fra før. Her
bruker de regelen om multiplikasjon av to
parenteser.
[8,-4]
•
[5,9] = 40 - 72 + 20 + 36 = 24
Noen prøver å endre operasjonstegn for å
tilpasse svaret.
[8,-4]
•
[5,9] = 40 - 36 = 4
Det riktige svaret.
Elevene skal løse noen få oppgaver for å se om de virkelig har forstått hvordan man beregner
skalarproduktet.
Eksempler på oppgaver:
[3,4]
•
[3,-1] =
[-2,-7]
•
[-3,1] =
[5,-2]
•
[2,4] =