Background Image
Previous Page  81 / 128 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 81 / 128 Next Page
Page Background

78

10. Skalarprodukt - Introduksjon

AKTIVITET 1

Læreren har skrevet følgende ord på tavlen:

vektor, skalar og produkt.

Be elevene jobbe individuelt i 2-3 minutter. De skal notere ned forklaringer på ordene uten

hjelpemidler.

Etterpå deles tankene med samarbeidspartneren. Har elevene den samme forståelsen av ordene?

Etter en stund er det muntlig oppsummering på tavlen. Læreren noterer alle ord og uttrykk som blir

nevnt. Det er viktig at læreren har utformet en plan på forhånd, slik at man kan ordne forklaringene

når de skrives opp.

Mulige elevsvar:

• Skalar: tall, det vanlige

• Produkt: multiplikasjon, faktorer, gangetabellen, ganging

• Vektor: lengde, retning, kraft, fysikk pluss eventuelle skrivemåter som [1,2],

1

2

 

 

 

, <1,2>,

a

Etter denne idémyldringen presenterer læreren læringsmålet for timen ved å notere:

skalarprodukt

vektor

vektor = skalar

Målet for timen er å forklare betydningen av dette uttrykket.

Kommentar til læreren

Undervisningen starter med noe som er kjent. Dermed plasserer eleven det nye inn i en sammenheng

fra starten av. Man kan gjerne tipse elevene om at ordet skalarprodukt består av to deler. De kjenner

ikke til ordet skalarprodukt, men de kjenner til delene skalar og produkt.

Til slutt noterer læreren læringsmålet

vektor

vektor = skalar

og overskriften

skalarprodukt

på tavlen.

Målet for timen er å få en forståelse for skalarprodukt som går utover de nisjonen i lærebøkene.

Det er viktig å presisere at dette er noe annet enn multiplikasjon vi kjenner fra før. Symbolet er også

annerledes. Det er et større, tykkere punkt. Skalarprodukt blir også kalt for prikkprodukt (dot product).

a b

 