78
10. Skalarprodukt - Introduksjon
AKTIVITET 1
Læreren har skrevet følgende ord på tavlen:
vektor, skalar og produkt.
Be elevene jobbe individuelt i 2-3 minutter. De skal notere ned forklaringer på ordene uten
hjelpemidler.
Etterpå deles tankene med samarbeidspartneren. Har elevene den samme forståelsen av ordene?
Etter en stund er det muntlig oppsummering på tavlen. Læreren noterer alle ord og uttrykk som blir
nevnt. Det er viktig at læreren har utformet en plan på forhånd, slik at man kan ordne forklaringene
når de skrives opp.
Mulige elevsvar:
• Skalar: tall, det vanlige
• Produkt: multiplikasjon, faktorer, gangetabellen, ganging
• Vektor: lengde, retning, kraft, fysikk pluss eventuelle skrivemåter som [1,2],
1
2
, <1,2>,
a
Etter denne idémyldringen presenterer læreren læringsmålet for timen ved å notere:
skalarprodukt
vektor
•
vektor = skalar
Målet for timen er å forklare betydningen av dette uttrykket.
Kommentar til læreren
Undervisningen starter med noe som er kjent. Dermed plasserer eleven det nye inn i en sammenheng
fra starten av. Man kan gjerne tipse elevene om at ordet skalarprodukt består av to deler. De kjenner
ikke til ordet skalarprodukt, men de kjenner til delene skalar og produkt.
Til slutt noterer læreren læringsmålet
vektor
•
vektor = skalar
og overskriften
skalarprodukt
på tavlen.
Målet for timen er å få en forståelse for skalarprodukt som går utover de nisjonen i lærebøkene.
Det er viktig å presisere at dette er noe annet enn multiplikasjon vi kjenner fra før. Symbolet er også
annerledes. Det er et større, tykkere punkt. Skalarprodukt blir også kalt for prikkprodukt (dot product).
a b
�