Background Image
Previous Page  78 / 128 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 78 / 128 Next Page
Page Background

75

9. Derivasjon - Med spillkort

Etter litt jobbing med spillkortene vil elevene få mange erfaringer med å se sammenhengene mellom

et funksjonsuttrykk, den førstederiverte og den andrederiverte. Det kan da være spennende å lage

en animasjon med glidere i GeoGebra der alle tre grafene presenteres samtidig. Elevene vil da se de

sammenfallende

x

-verdiene for alle tre uttrykkene. Se forklaring på GeoGebra-veiledningen til dette

heftet på

www.matematikksenteret.no

.

UTVIDELSE AV OPPGAVEN

En del elever motiveres av at oppgavene har et konkurransemoment. Oppgaven med spillkort kan

enkelt endres slik at to og to elever konkurrerer mot hverandre. Konkurransen går ut på at de to

elevene raskest mulig skal nne est tripler med kort. Elevene trenger ikke å bruke spillbrettet. Sørg

for at elevene begrunner hvorfor løsningene er riktige.

La elever som trenger en ekstra utfordring lage nye spillekort. Da blir elevene utfordret til å tenke

oppgaven «bakvendt».

Det er også mulig å lage en liten vri på oppgaven, men fortsatt bruke kopieringsoriginalene. I stedet

for å ha funksjonsuttrykkene bakpå kortene, kan de kopieres på egne kort. Oppgaven blir da å nne

de re kortene som hører sammen (kvartett).