76
10. Skalarprodukt - Introduksjon
KOMPETANSEMÅL
Kompetansemålene er hentet fra 2T og R1 .
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
• gjere greie for det geometriske biletet av vektorar som piler i planet og berekne sum, di eranse
og skalarprodukt av vektorar og produktet av tal og vektor (2T)
• rekne med vektorar i planet skrivne på koordinatform, berekne lengder, avstandar og vinklar
med vektorrekning og avgjere når to vektorar er parallelle eller ortogonale (2T)
• regne med vektorer i planet, både geometrisk som piler og analytisk på koordinatform (R1)
• beregne og analysere lengder og vinkler til å avgjøre parallellitet og ortogonalitet ved å
kombinere regneregler for vektorer (R1)
LÆRINGSMÅL
• Eleven skal kunne beregne skalarprodukt med vektorer i koordinatform.
• Eleven skal kunne forklare når og hvorfor skalarproduktet blir null.
• Elven skal kunne tegne vektorer slik at skalarproduktet blir 0.
• Eleven skal nne to vektorer på koordinatform slik at skalarproduktet blir 0.
• Eleven skal forklare sammenhengen mellom formelen for skalarproduktet skrevet geometrisk
med piler og beregningen med vektorer på koordinatform.
• Eleven skal kunne bruke digitale hjelpemidler i forståelse av dette tema.
ARBEIDSFORM
Gjennom dette opplegget skal elevene opparbeide ny kunnskap gjennom veksling mellom pararbeid
og samtaler i hele klassen. Denne vekslingen mellom utprøving og sammendrag gjør at elevene må
holde konsentrasjonen oppe gjennom hele økten. Å jobbe i par stimulerer dessuten til matematiske
samtaler.
TIDSBRUK OG VALG AV TIDSPUNKT
• Opplegget varer 2-3 skoletimer. Skoletimene behøver ikke å være i den samme økten.
• Elevene må være kjent med vektorer, både geometrisk som piler og på koordinatform.
UTSTYR
PC med GeoGebra (eller liknende programvare) og oppgaveark.
INTRODUKSJON
Dette undervisningsopplegget skal bidra til å utvikle en forståelse for skalarprodukt ved hjelp av
undersøkende oppgaver og aktiviteter. Skalarproduktet blir utforsket ved hjelp av tenking, tegning på
ark og digitale hjelpemidler. Elevene blir så ledet til å nne ut at vektorene står normalt på hverandre
når skalarproduktet blir 0. Opplegget avsluttes med å nne sammenhengen mellom de nisjonen av
skalarprodukt og skalarprodukt på koordinatform.
Skalarprodukt
– Introduksjon
10