Background Image
Previous Page  88 / 128 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 88 / 128 Next Page
Page Background

a b

 

a b

 

85

10. Skalarprodukt - Introduksjon

Det som står igjen er å peke på sammenhengen mellom de to formlene. Her gjelder det å forstå at

både lengden og retningen til vektorer er inkludert når vi skriver dem på koordinatform. Dermed er

også vinkelen mellom de to vektorene bestemt. De nisjonen av cosinus i 1T skal hjelpe til forståelsen.

Nedenfor er det også en forklaring ved regning, og ved å kunne vise ere representasjoner øker

forståelsen for elevene.

Hvis det derimot bare står

a

b

, vet vi ikke noe om lengden til vektorene, og vi vet heller ikke noe om

vinkelen mellom dem. Dette er tilleggsinformasjon som må være oppgitt i oppgaven for at man kan

bruke formelen.

• Finn sammenhengen mellom lengden av vektor

v,

lengden av vektor

w

og vinkelen mellom

vektorene.

Målet med denne oppgaven er å se at

cos

w v C

= ⋅

 

. I lærebøker er som regel de to vektorene

tegnet i den samme trekanten. For å forklare formelen kan det være hensiktsmessig å tegne vektorene

etter hverandre. Projeksjonen av vektor

v

på samme linje som vektor

u

henger da sammen med

oppdagelsen av at skalarproduktet er størst når vektorene peker i samme retning.

Ved hjelp at en klassesamtale skal elevene få følgende forståelse:

• Skalarproduktet blir 0 når vektorene står loddrett på hverandre.

• Siden et produkt er 0 når minst en av faktorene er 0, er det lett å se at skalarproduktet blir 0 når

φ

=90°

• Skalarproduktet blir størst mulig hvis vektorene peker i samme retning, dvs. når

φ

= 0

°

. Den

største verdien som cosinus til en vinkel kan ha, er 1. da cos 0°=1

• Det betyr at jo mindre

φ

er, jo større blir skalarpoduktet.