71
9. Derivasjon - Med spillkort
Det er ikke sikkert at alle elever nner alle triplettene (parene) like fort. Men etter at alle har funnet
noen tripletter, kan man oppsummere i klassen. Elevene får da en bekreftelse på om de har forstått,
eller en korreksjon av misforståelser.
Elevene kan også arbeide sammen i par og i fellesskap formulere sammenhenger de nner mellom
funksjonsuttrykk, den deriverte og den andrederiverte.
TIDSBRUK OG VALG AV TIDSPUNKT
Elevene må være kjent med begrepene funksjon, den deriverte og også den andrederiverte i R1, R2 og
S2.
Opplegget vil ta ca. 2 skoletimer.
UTSTYR
Kopieringsoriginaler med oppgaver og spillbrett til elevene. Kopieringsoriginaler med kort som må
klippes ut. PC med GeoGebra (eller liknende programvare).
Læreren må kopiere opp spillkort og spillbrett. Et tips kan være å laminere spillkortene slik at de kan
brukes om igjen. La funksjonsuttrykket stå på baksiden av tredjegradsfunksjonen. Et annet praktisk
tips til læreren er å kopiere opp kortstokkene i ulike farger. Hvis hver elev har sin farge på kortstokken,
vil det forenkle sorteringen når timen er slutt.
Arkene med spillbrett bør kopieres på papir slik at elevene kan skrive på dem hver gang de nner tre
kort som hører sammen. Det er nødvendig for oppsummeringen.