Background Image
Previous Page  74 / 128 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 74 / 128 Next Page
Page Background

71

9. Derivasjon - Med spillkort

Det er ikke sikkert at alle elever nner alle triplettene (parene) like fort. Men etter at alle har funnet

noen tripletter, kan man oppsummere i klassen. Elevene får da en bekreftelse på om de har forstått,

eller en korreksjon av misforståelser.

Elevene kan også arbeide sammen i par og i fellesskap formulere sammenhenger de nner mellom

funksjonsuttrykk, den deriverte og den andrederiverte.

TIDSBRUK OG VALG AV TIDSPUNKT

Elevene må være kjent med begrepene funksjon, den deriverte og også den andrederiverte i R1, R2 og

S2.

Opplegget vil ta ca. 2 skoletimer.

UTSTYR

Kopieringsoriginaler med oppgaver og spillbrett til elevene. Kopieringsoriginaler med kort som må

klippes ut. PC med GeoGebra (eller liknende programvare).

Læreren må kopiere opp spillkort og spillbrett. Et tips kan være å laminere spillkortene slik at de kan

brukes om igjen. La funksjonsuttrykket stå på baksiden av tredjegradsfunksjonen. Et annet praktisk

tips til læreren er å kopiere opp kortstokkene i ulike farger. Hvis hver elev har sin farge på kortstokken,

vil det forenkle sorteringen når timen er slutt.

Arkene med spillbrett bør kopieres på papir slik at elevene kan skrive på dem hver gang de nner tre

kort som hører sammen. Det er nødvendig for oppsummeringen.