Background Image
Previous Page  73 / 128 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 73 / 128 Next Page
Page Background

70

9. Derivasjon - Med spillkort

KOMPETANSEMÅL

Kompetansemålene er hentet fra 1T, R1, R2, S1 og S2.

Mål for opplæringa er at eleven skal kunne

• gjere greie for funksjonsomgrepet og kunne omsetje mellom ulike representasjonar av

funksjonar (1T)

• berekne nullpunkt, ekstremalpunkt, skjeringspunkt og gjennomsnittleg vekstfart, nne

tilnærma verdiar for momentan vekstfart og gje nokre praktiske tolkingar av desse aspekta (1T)

• bruke førstederiverte og andrederiverte til å drøfte forløpet til funksjoner og tolke de deriverte i

modeller av praktiske situasjoner (R1)

• tegne grafer til funksjoner med og uten digitale hjelpemidler, og tolke grunnleggende

egenskaper til en funksjon ved hjelp av grafen (R1)

• derivere sentrale funksjoner og bruke førstederiverte og andrederiverte til å drøfte slike

funksjoner (R2)

• gjøre rede for de nisjonen av den deriverte, regne ut den deriverte til polynomfunksjoner og

bruke den til å drøfte polynomfunksjoner (S1)

• drøfte forløpet til funksjoner og tolke de deriverte i praktiske sammenhenger ved å bruke

førstederiverte og andrederiverte (S2)

• tolke grunnleggende egenskaper til en funksjon ved hjelp av grafen (S2)

LÆRINGSMÅL

• Eleven skal utvikle en god forståelse for egenskapene til en funksjon, den deriverte til

funksjonen og den andrederiverte til funksjonen.

• Eleven skal kunne systematisere spillkortene og skriftlig gjøre sine funn.

ARBEIDSFORM

Undervisningsopplegget kan brukes med spillkort fra alle tre kategoriene (funksjonen, den deriverte

og den andrederiverte), og da passer det for R1 og R2.

Brukes spillkort fra kun to kategorier (funksjonen og den deriverte til funksjonen), vil det passe for 1T,

S1 og S2.

Uavhengig av om alle spillkortene eller kun deler av spillkortene brukes, bør elevene gjennomføre

aktiviteten individuelt først. Læreren gir kun en kort presentasjon om bruk av spillkort og spillbrett, da

spillbrettet med tilhørende oppgave er relativt selvinstruerende for elevene.

Når elevene arbeider individuelt, er det viktig at læreren aktivt snakker med elevene om hvordan

de tenker for å nne de tre (to) kortene som hører sammen. Læreren må oppmuntre til å skrive ned

funnene, og man må legge til rette for bruk av GeoGebra (eller tilsvarende programvare).

Derivasjon

–Med spillkort

9