70
9. Derivasjon - Med spillkort
KOMPETANSEMÅL
Kompetansemålene er hentet fra 1T, R1, R2, S1 og S2.
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
• gjere greie for funksjonsomgrepet og kunne omsetje mellom ulike representasjonar av
funksjonar (1T)
• berekne nullpunkt, ekstremalpunkt, skjeringspunkt og gjennomsnittleg vekstfart, nne
tilnærma verdiar for momentan vekstfart og gje nokre praktiske tolkingar av desse aspekta (1T)
• bruke førstederiverte og andrederiverte til å drøfte forløpet til funksjoner og tolke de deriverte i
modeller av praktiske situasjoner (R1)
• tegne grafer til funksjoner med og uten digitale hjelpemidler, og tolke grunnleggende
egenskaper til en funksjon ved hjelp av grafen (R1)
• derivere sentrale funksjoner og bruke førstederiverte og andrederiverte til å drøfte slike
funksjoner (R2)
• gjøre rede for de nisjonen av den deriverte, regne ut den deriverte til polynomfunksjoner og
bruke den til å drøfte polynomfunksjoner (S1)
• drøfte forløpet til funksjoner og tolke de deriverte i praktiske sammenhenger ved å bruke
førstederiverte og andrederiverte (S2)
• tolke grunnleggende egenskaper til en funksjon ved hjelp av grafen (S2)
LÆRINGSMÅL
• Eleven skal utvikle en god forståelse for egenskapene til en funksjon, den deriverte til
funksjonen og den andrederiverte til funksjonen.
• Eleven skal kunne systematisere spillkortene og skriftlig gjøre sine funn.
ARBEIDSFORM
Undervisningsopplegget kan brukes med spillkort fra alle tre kategoriene (funksjonen, den deriverte
og den andrederiverte), og da passer det for R1 og R2.
Brukes spillkort fra kun to kategorier (funksjonen og den deriverte til funksjonen), vil det passe for 1T,
S1 og S2.
Uavhengig av om alle spillkortene eller kun deler av spillkortene brukes, bør elevene gjennomføre
aktiviteten individuelt først. Læreren gir kun en kort presentasjon om bruk av spillkort og spillbrett, da
spillbrettet med tilhørende oppgave er relativt selvinstruerende for elevene.
Når elevene arbeider individuelt, er det viktig at læreren aktivt snakker med elevene om hvordan
de tenker for å nne de tre (to) kortene som hører sammen. Læreren må oppmuntre til å skrive ned
funnene, og man må legge til rette for bruk av GeoGebra (eller tilsvarende programvare).
Derivasjon
–Med spillkort
9