Background Image
Previous Page  70 / 128 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 70 / 128 Next Page
Page Background

67

8. Derivasjon - Sammenhenger

Oppgave 7

Du skal nå utforske temaet videre med programmet GeoGebra og med bruk av CAS. Lagre derfor det

du har gjort i oppgavene frem til nå, før du åpner en helt ny l i GeoGebra.

• La gra kkfelt og CAS være synlige.

• Skriv

f(x):=x

3

-x

2

-4x+4

inn i CAS og trykk enter. Klikk på sirkelen til venstre for uttrykket. Grafen til

f(x)

blir nå synlig i gra kkfeltet.

• Finn så den deriverte til funksjonsuttrykket ved å skrive inn i CAS

f ‘(x)

. Trykk enter og klikk på

sirkelen slik at grafen blir synlig.

• Sammenlikn grafen til

f ‘(x)

og grafen til

g(x)

i oppgave 4. Beskriv det du nner ut.

Elevene bruker nå gra kkfeltet og CAS parallelt i GeoGebra. Det er nyttig å kunne observere CAS og

grafene samtidig. Elevene har nytte av å se temaet fremstilt i ulike representasjoner.

Elevene ser grafen til

f(x)

og grafen til

f ‘(x)

i samme koordinatsystem. De vil oppdage at grafen til

f‘(x)

er den samme som grafen

g(x)

.

Be elevene diskutere funnene med samarbeidspartneren sin. I tillegg bør læreren vektlegge denne

oppgaven i en felles oppsummering.