Background Image
Previous Page  69 / 128 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 69 / 128 Next Page
Page Background

66

8. Derivasjon - Sammenhenger

Oppgave 4

• Fortsett å ytte på punktet

A

, slik at du nner stigningstallet til tangenten i punktene som er

listet opp i tabellen.

• Når du har funnet alle verdiene, bruker du disse stigningstallene som y-verdier. Du får da

punkter som viser stigningstallene til tangenten for funksjonen

f(x)

. Tegn punktene inn i

koordinatsystemet.

• Ut fra disse punktene skisserer du et forslag til hvordan grafen blir seende ut. Kall grafen for

g(x)

.

Dette er en meget viktig del av undervisningsopplegget. Her skal elevene selv skissere en ny graf

basert på funn fra grafen. Elevene skal bruke stigningstallet

m

som y-verdi, og de skal lage en

verditabell som grunnlag for å skissere den nye grafen. Erfaringsmessig er dette en oppgave som

elevene trenger å arbeide grundig med. Overgangene her er essensielle i begrepsforståelsen av den

deriverte til en funksjon og de bør trekkes frem i drøftingen av temaet. Av den grunn er det viktig at

læreren påser at elevene jobber nøyaktig med skissen. Som lærer må du bruke de gode spørsmålene

for å drive elevene videre fremover i begrepsforståelsen.

Oppgave 5

• Ta nå utgangspunkt i grafen

g(x)

som du har skissert.

» For hvilke x-verdier er

g(x)

positiv?

» For hvilke x-verdier er

g(x)

negativ?

» Hvilken sammenheng nner du mellom funksjonsverdiene til

g(x)

, og når funksjonen

f(x)

stiger

og synker?

Oppgave 6

• Hvordan kan du bruke

g(x)

til å nne ut hvor grafen til

f(x)

har toppunkt og bunnpunkt? Forklar

hva du tenker og skriv ned

x

-verdien til punktene:

I oppgave 5 og 6 skal elevene arbeide med å se sammenhengen mellom grafen

g(x)

som de har

skissert og funksjonen

f(x)

ved å studere grafene.