Background Image
Previous Page  68 / 128 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 68 / 128 Next Page
Page Background

65

8. Derivasjon - Sammenhenger

Oppgave 2

• Flytt punktet

A

, og dermed tangenten, langs grafen til

f(x)

. Du skal nå tegne en fortegnslinje for

stigningen

m

til tangenten.

Elevene skal nå utforske stigningen,

m

, til tangenter. Ved å ytte punktet og tangenten, får de

registrert mange verdier av stigningstallene, og de må merke seg

x

-verdiene i hvert punkt.

Oppgave 3

• Sammenlign fortegnslinjen for

m

, med grafen til

f(x)

.

» Hva kan du si om grafen når fortegnslinjen til

m

er positiv?

» Hva kan du si om grafen når fortegnslinjen til

m

er negativ?

» Hva kan du si om grafen når

m

er null?

• Diskuter funnene dine med din samarbeidspartner og skriv ned det dere kommer fram til.

Når elevene har jobbet interaktivt med oppgave 1 og 2, er det viktig at de diskuterer funnene med

samarbeidspartneren. Elevene har ofte ulike innfallsvinkler til hvordan de jobber med en oppgave. Det

er viktig at dette kommer frem i diskusjonen, og at elevene engasjerer seg i hverandres resonneringer.

Læreren kan bruke spørsmål som: Hvordan gjorde du dette? Hvordan tenkte du for å nne ut av det?

På hvilken annen måte kunne du nne ut av det?