Background Image
Previous Page  65 / 128 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 65 / 128 Next Page
Page Background

62

8. Derivasjon - Sammenhenger

KOMPETANSEMÅL

Læreplanmålene er hentet fra R1, R2, S1 og S2

Mål for opplæringa er at eleven skal kunne

• bruke førstederiverte og andrederiverte til å drøfte forløpet til funksjoner og tolke de deriverte i

modeller av praktiske situasjoner (R1)

• tegne grafer til funksjoner med og uten digitale hjelpemidler, og tolke grunnleggende

egenskaper til en funksjon ved hjelp av grafen (R1)

• derivere sentrale funksjoner og bruke førstederiverte og andrederiverte til å drøfte slike

funksjoner (R2)

• formulere en matematisk modell ved hjelp av sentrale funksjoner på grunnlag av observerte

data, bearbeide modellen og drøfte resultat og fremgangsmåte (R2)

• gjøre rede for de nisjonen av den deriverte, regne ut den deriverte til polynomfunksjoner og

bruke den til å drøfte polynomfunksjoner (S1)

• drøfte forløpet til funksjoner og tolke de deriverte i praktiske sammenhenger ved å bruke

førstederiverte og andrederiverte (S2)

LÆRINGSMÅL

• Eleven skal bli kjent med egenskaper ved grafen til en funksjon.

• Eleven skal bli kjent med hva den deriverte til en funksjon uttrykker.

• Eleven skal bruke begrepene nullpunkt, toppunkt, bunnpunkt og vendepunkt.

• Eleven skal se sammenhengen, og drøfte forhold mellom grafen til en funksjon, den deriverte

og den andrederiverte.

• Eleven skal kunne bruke digitale hjelpemidler i forståelsen av dette temaet.

ARBEIDSFORM

Elevene jobber med sammenhengen mellom en funksjon og den deriverte gjennom en induktiv

arbeidsform med utforsking. Utforskingsarbeidet gjøres med digitale hjelpemidler (GeoGebra), så

elevene må ha hver sin PC. Men vi anbefaler at to og to elever samarbeider. Det stimulerer til en

matematisk samtale, og læreren må oppmuntre til denne samtalen. Elevene skriver ned løsninger som

de nner, det er viktig at de bruker både ord og matematiske symboler. Underveis i elevenes arbeid

bør læreren stille spørsmål som får elevene til å resonnere over matematiske sammenhenger. Det kan

være «Hvorfor tror du det er slik?», «Hva forventer du?», «Hva mener du om det?». Til slutt i timen bør

læreren bruker elevenes arbeid som utgangspunkt for en felles samtale og oppsummering.

TIDSBRUK OG VALG AV TIDSPUNKT

4 skoletimer. Elevene må kjenne til begrepet

den deriverte

fra før.

Derivasjon

– Sammenhenger

8