Background Image
Previous Page  66 / 128 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 66 / 128 Next Page
Page Background

63

8. Derivasjon - Sammenhenger

UTSTYR

PC med GeoGebra (eller liknende programvare) og oppgaveark.

INTRODUKSJON

Dette undervisningsopplegget inneholder relativt selvinstruerende arbeidsoppgaver. Det forutsettes

at de har kjennskap til dataprogrammet GeoGebra. Hvis annen programvare benyttes, må læreren

eventuelt gjøre nødvendige tilpasninger. Funksjonsuttrykket de bruker er

f(x)= x

3

- x

2

- 4x + 4

.

Innled økten med å presentere planen for timene og læringsmålene. Forklar arbeidsformen for

elevene og presiser at de selv skal være aktive i utforskingen av temaet.

DIDAKTISKE REFLEKSJONER

Gjennom en utforskende og induktiv tilnærming til læresto et vil mange elever oppleve en ny

innfallsvinkel. En slik tilnærming bidrar til faglig aktive elever. Elevene bygger selv opp forståelse

for temaet, og i samarbeid og samtale med en samarbeidspartner forsterker de begrepsdannelsen.

Dette vil også gjøre at de opplever et eieforhold til læresto et. Prøv å lede elevene gjennom

undersøkelsesarbeidet. Det er imidlertid avgjørende at læreren er aktivt lyttende i denne prosessen,

og at man ved behov kan bidra med spørsmål som underbygger forståelse for temaet. Det er viktig

at elevene selv re ekterer over de matematiske funnene og sammenhengene som de nner. Ikke gi

elevene svar på oppgavene, men bygg opp under undringen og resonneringen med spørsmål som:

«Hvordan ser grafen til

f(x)

ut når stigningstallet til tangentene er positiv?» «Hvor i koordinatsystemet

er det punktene skal plasseres?» «Hvordan ser grafen til den deriverte funksjonen ut der funksjonen

har et bunnpunkt eller et toppunkt?»