Background Image
Previous Page  47 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 47 / 180 Next Page
Page Background

Kapittel 4 Individuell plan (IP) i et ICF-perspektiv

43

bidra til å fremme målpersonens muligheter til å utføre praktiske gjøremål i

hverdagen, eller målpersonens muligheter til å påvirke dagliglivets situasjoner

i henhold til egne behov eller ønsker. Det handler om ferdigheter som leder

til kontroll og mestring, og om å stimulere målpersonen til å være eller bli sin

egen sjåfør i hverdagen. Dette bør nevnes i elevens IP.

Behovet for alternativ og supplerende kommunikasjon bør vurderes i den in-

dividuelle planen, fordi temaet krever spesiell kompetanse og spesielle ressurser.

Den aktuelle IP-en bør særlig beskrive hvordan prosessen med å finne en eg-

net arbeidsplass og bolig skal foregå. Både enkeltpersoner og etater må her an-

svarliggjøres. Av erfaring vet man at dette er kompliserte oppgaver som vil ta tid.

C. Overgangen til voksenlivet

Det bør gjennomføres en helhetlig utredning før planlegging av overgangen til

voksenlivet. I dette arbeidet inngår det at man evaluerer den gamle individuelle

planen. Mål som ikke er oppfylt i den tidligere planen, må naturligvis justeres

i henhold til det som vurderes å være mulig i den nye individuelle planen. Den

nye individuelle planen, inkludert handlingsplan, bør være ferdig høsten året

før eleven avslutter sin skolegang.

Jonny på fotballferie i

England sammen med per­

sonalet fra boligen sin.