Kapittel 4 Individuell plan (IP) i et ICF-perspektiv
43
bidra til å fremme målpersonens muligheter til å utføre praktiske gjøremål i
hverdagen, eller målpersonens muligheter til å påvirke dagliglivets situasjoner
i henhold til egne behov eller ønsker. Det handler om ferdigheter som leder
til kontroll og mestring, og om å stimulere målpersonen til å være eller bli sin
egen sjåfør i hverdagen. Dette bør nevnes i elevens IP.
Behovet for alternativ og supplerende kommunikasjon bør vurderes i den in-
dividuelle planen, fordi temaet krever spesiell kompetanse og spesielle ressurser.
Den aktuelle IP-en bør særlig beskrive hvordan prosessen med å finne en eg-
net arbeidsplass og bolig skal foregå. Både enkeltpersoner og etater må her an-
svarliggjøres. Av erfaring vet man at dette er kompliserte oppgaver som vil ta tid.
C. Overgangen til voksenlivet
Det bør gjennomføres en helhetlig utredning før planlegging av overgangen til
voksenlivet. I dette arbeidet inngår det at man evaluerer den gamle individuelle
planen. Mål som ikke er oppfylt i den tidligere planen, må naturligvis justeres
i henhold til det som vurderes å være mulig i den nye individuelle planen. Den
nye individuelle planen, inkludert handlingsplan, bør være ferdig høsten året
før eleven avslutter sin skolegang.
Jonny på fotballferie i
England sammen med per
sonalet fra boligen sin.