Kapittel 4 Individuell plan (IP) i et ICF-perspektiv
41
bør derfor vurderes. Ønskede tiltak kan være støttekontakt, transportstøtte, av-
lastning og ulike hjelpemidler.
Læremidler og hjelpemidler i skolen bør bestilles i god tid for skolestart.
Tilrettelagte læremidler, eksempelvis bøker i punktskrift, bør bestilles 8 måne-
der før eleven begynner på skolen. Hjelpemidler som PC og aktuelle spesial-
programmer bør også bestilles i god tid før skoleåret starter. I ungdommens IP
kan man spesifisere når slike tiltak skal gjennomføres og hvem som har ansva-
ret for gjennomføringen.
Noen ganger kan det være aktuelt å velge alternative skoleformer, som spe-
sialskole eller privatskole med alternativ pedagogikk. Om dette er aktuelt, bør
det inkluderes i IP.
B. Overgangen til videregående skole
Det bør gjennomføres en helhetlig utredning før planlegging av overgangen til vi-
deregående skole. Det første utkastet av den nye individuelle planen, inkludert en
handlingsplan, bør være ferdig høsten året før eleven skal starte på videregående.
Flere av punktene som ble presentert for overgang til ungdomsskolen, er
også gyldige for denne overgangen og trenger derfor ikke å gjentas. I det føl-
gende presenteres noen områder av spesiell betydning for overgangen til vide-
regående opplæring.
Utarbeidelse av den aktuelle IP-en bør ta utgangspunkt i tiden etter videre-
gående skole, det vil si voksenlivet. Målsettinger knyttet til jobb og bolig bør
fremgå tydelig i planen, både fordi mange kommuner opererer med femårspla-
ner når det gjelder kommunale boliger, og fordi den planlagte voksentilværel-
sen bør prege innholdet i den videregående opplæringen.
Tiden på videregående skole skal blant annet brukes til å etablere en god
voksentilværelse. Elever med JNCL har rettigheter knyttet til spesialundervis-
ning og opplæringslovens § 3-10 i den videregående opplæringen. I tillegg har
mange av disse elevene rett til et fjerde og femte år med videregående opplæring.
I begynnelsen av den videregående opplæringen kan tildelte ressurser brukes
for å nå mål i aktuelle fagplaner og mål knyttet til inkludering og fellesskap. På slut-
ten av videregående skole bør ressursene mer og mer rettes mot læring av ferdig-
heter i konkrete arbeidsoppgaver og eventuelt ferdigheter knyttet til det å bo i egen
bolig. Dette vil kreve en pedagogisk en-til-en-ressurs på heltid. Opplæringen bør
utføres i riktig kontekst, det vil si på den tenkte arbeidsplassen eller i boligen som
eleven senere skal bo i. Dette perspektivet bør tydelig fremgå i IP-en.
I den nye IP-en bør det inkluderes at eleven får anledning til å «prøvejobbe» på
den påtenkte arbeidsplassen og «prøvebo» i boligen som eleven skal flytte til etter