Kapittel 4 Individuell plan (IP) i et ICF-perspektiv
49
mest mulig flyt i målpersonens liv når sykdommen skaper nye hindringer.
Tekstboksen viser noen eksempler på hva som menes med føre-var-prinsippet.
Det er av spesiell betydning at man planlegger deltagelse i viktige livssituasjo-
ner når ferdighetene svikter. Dette er en kompleks problemstilling. Man må i
slike situasjoner tenke alternativt, for eksempel at målpersonen lærer å utføre
aktivitetene på andre måter, at graden av bistand suksessivt øker i takt med at
hjelpebehovet øker eller at man reduserer hindringer i omgivelsene gjennom
fysisk tilrettelegging og bruk av hjelpemidler. Figuren under illustrerer dette:
0%
20%
40%
60%
80%
100%
Tidspunk
40%
15%
35%
10%
t 1
Tidspunkt 2
15%
50%
20%
15%
H
(
F
(
H
Y
jelpemidler
omgivelsesfak
ysisk tilrettel
omgivelsesfak
jelp (omgive
telse (aktivit
tor)
egging
tor)
lsesfaktor)
et)
Grad av delt
age
lse (i prosent)
Figur 3: Deltagelsesprofil på to forskjellige tidspunkter.
Figuren over viser en persons deltagelsesprofil i arbeidsoppgaven å sortere flas-
ker på to ulike tidspunkter. På tidspunkt 1 er deltagelsen i stor grad basert på
at personen er meget selvstendig, det vil si stor ytelsesprosent. På tidspunkt
2 er deltagelsen i større grad basert på omgivelsesfaktorene hjelp og bruk av
Hvordan forberede seg på et epilepsianfall i klasserommet? Relevante tiltak kan
være å lage gode beredskapsplaner, bygge opp kunnskap om epilepsi, og sikre at
man har relevant medisinering tilgjengelig.
Hvordan forholde seg til at nylæring blir vanskeligere med økende alder?
Relevante tiltak kan være å intensivere lese- og skriveundervisningen i ung alder,
og å forberede opplæringen i alternativ kommunikasjon i tide. Gjennom god plan-
legging kan man sikre at nødvendig hjelp er tilgjengelig, slik at målpersonen og en
hjelper kan løse hverdagens utfordringer sammen.