Background Image
Previous Page  53 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 53 / 180 Next Page
Page Background

Kapittel 4 Individuell plan (IP) i et ICF-perspektiv

49

mest mulig flyt i målpersonens liv når sykdommen skaper nye hindringer.

Tekstboksen viser noen eksempler på hva som menes med føre-var-prinsippet.

Det er av spesiell betydning at man planlegger deltagelse i viktige livssituasjo-

ner når ferdighetene svikter. Dette er en kompleks problemstilling. Man må i

slike situasjoner tenke alternativt, for eksempel at målpersonen lærer å utføre

aktivitetene på andre måter, at graden av bistand suksessivt øker i takt med at

hjelpebehovet øker eller at man reduserer hindringer i omgivelsene gjennom

fysisk tilrettelegging og bruk av hjelpemidler. Figuren under illustrerer dette:

0%

20%

40%

60%

80%

100%

Tidspunk

40%

15%

35%

10%

t 1

Tidspunkt 2

15%

50%

20%

15%

H

(

F

(

H

Y

jelpemidler

omgivelsesfak

ysisk tilrettel

omgivelsesfak

jelp (omgive

telse (aktivit

tor)

egging

tor)

lsesfaktor)

et)

Grad av delt

age

lse (i prosent)

Figur 3: Deltagelsesprofil på to forskjellige tidspunkter.

Figuren over viser en persons deltagelsesprofil i arbeidsoppgaven å sortere flas-

ker på to ulike tidspunkter. På tidspunkt 1 er deltagelsen i stor grad basert på

at personen er meget selvstendig, det vil si stor ytelsesprosent. På tidspunkt

2 er deltagelsen i større grad basert på omgivelsesfaktorene hjelp og bruk av

Hvordan forberede seg på et epilepsianfall i klasserommet? Relevante tiltak kan

være å lage gode beredskapsplaner, bygge opp kunnskap om epilepsi, og sikre at

man har relevant medisinering tilgjengelig.

Hvordan forholde seg til at nylæring blir vanskeligere med økende alder?

Relevante tiltak kan være å intensivere lese- og skriveundervisningen i ung alder,

og å forberede opplæringen i alternativ kommunikasjon i tide. Gjennom god plan-

legging kan man sikre at nødvendig hjelp er tilgjengelig, slik at målpersonen og en

hjelper kan løse hverdagens utfordringer sammen.