Background Image
Previous Page  50 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 50 / 180 Next Page
Page Background

46

Lære for livet

aktivitet innenfor livssituasjonen

å gå på kino.

Å

ta et frispark

er en aktivitet

innenfor livssituasjonen

å spille fotball

. En livssituasjon er en mål- og menings-

bærende helhet og kan stå på egne ben. En aktivitet blir først meningsbærende

når den betraktes innenfor den helhetlige livssituasjonen. Det vil for eksempel

være meningsløst å trene på frispark dersom man ikke spiller fotball.

Livskvalitet handler i stor grad om å gjøre det man trives med, dvs. å legge grunnlaget

for et godt livsinnhold.

Som tidligere nevnt vil engasjementet og kvaliteten på deltagelsen styrkes i takt

med at aktivitetene mestres bedre. Gjennom å analysere en livssituasjon iden-

tifiserer man situasjonens aktiviteter. På aktivitetsnivå kan man mer konkret

vurdere perspektivene mestring, selvstendighet, behovet for læring, tilretteleg-

ging og hjelpemidler, slik at man kan fatte adekvate tiltak. For eksempel kan

man ved å analysere livssituasjonen

svømming

bli bevisst på behovet for fysisk

tilrettelegging i garderoben, hvordan transportproblemet skal løses og behovet

for hjelp og læring i dusjen.

Noen ganger kan det være behov for at ansvarsgruppen gjennomfører slike

analyser for å finne frem til konkrete tiltak, eksempelvis fysisk tilrettelegging.

Også lærere og ansatte i boligen eller på arbeidsplassen bør gjennomføre slike

analyser for å kunne vedlikeholde målpersonens engasjement på høyest mulig

nivå. I kapittel 6 og 8 blir det gitt noen eksempler på hvordan man kan lage

slike tiltaksrettede analyser.