46
Lære for livet
aktivitet innenfor livssituasjonen
å gå på kino.
Å
ta et frispark
er en aktivitet
innenfor livssituasjonen
å spille fotball
. En livssituasjon er en mål- og menings-
bærende helhet og kan stå på egne ben. En aktivitet blir først meningsbærende
når den betraktes innenfor den helhetlige livssituasjonen. Det vil for eksempel
være meningsløst å trene på frispark dersom man ikke spiller fotball.
Livskvalitet handler i stor grad om å gjøre det man trives med, dvs. å legge grunnlaget
for et godt livsinnhold.
Som tidligere nevnt vil engasjementet og kvaliteten på deltagelsen styrkes i takt
med at aktivitetene mestres bedre. Gjennom å analysere en livssituasjon iden-
tifiserer man situasjonens aktiviteter. På aktivitetsnivå kan man mer konkret
vurdere perspektivene mestring, selvstendighet, behovet for læring, tilretteleg-
ging og hjelpemidler, slik at man kan fatte adekvate tiltak. For eksempel kan
man ved å analysere livssituasjonen
svømming
bli bevisst på behovet for fysisk
tilrettelegging i garderoben, hvordan transportproblemet skal løses og behovet
for hjelp og læring i dusjen.
Noen ganger kan det være behov for at ansvarsgruppen gjennomfører slike
analyser for å finne frem til konkrete tiltak, eksempelvis fysisk tilrettelegging.
Også lærere og ansatte i boligen eller på arbeidsplassen bør gjennomføre slike
analyser for å kunne vedlikeholde målpersonens engasjement på høyest mulig
nivå. I kapittel 6 og 8 blir det gitt noen eksempler på hvordan man kan lage
slike tiltaksrettede analyser.