Kapittel 4 Individuell plan (IP) i et ICF-perspektiv
39
Behovet for innsats er ofte så omfattende at man i god tid før neste overgang bør
lage en ny IP. Arbeidet med ny IP bør igangsettes etter en helhetlig utredning av
målpersonen, slik at planleggingen tar utgangspunkt i den rådende situasjonen.
Som tidligere nevnt er det store individuelle variasjoner i målgruppen.
Disse variasjonene må en ta hensyn til når man lager en IP for neste overgang.
Til tross for variasjonene finnes det likevel noen fellesnevnere som spesielt bør
vurderes i forbindelse med spesifikke overganger. Disse fellesnevnere vil bli
beskrevet i de følgende avsnittene.
A. Overgangen til ungdomsskolen
Før planlegging av overgangen til ungdomskolen bør det foretas en helhetlig
utredning. Det første utkastet av IP (inkludert handlingsplan) bør være ferdig
høsten året før eleven skal starte på ungdomsskolen.
Både på barnetrinnet og ungdomsskoletrinnet må det legges til rette for en
positiv identitetsutvikling. En slik utvikling fremmes gjennom deltagelse i felles-
skapet på skolen og fritiden. I tillegg må barnet gis mulighet til å bygge opp en
identitet som synshemmet person i en seende verden. Dette gjøres gjennom om-
gang med både seende og synshemmede venner. Gode rollefigurer bidrar ofte til
positiv personlighetsutvikling. Positive erfaringer fra deltagelse på leir og opple-
velsesturer styrker personlighetsutviklingen. En IP kan derfor inkludere konkrete
forslag til slike utflukter. Det er viktig å presisere at slike tiltak er ressurskrevende.
Det kan være gunstig
å legge premissene f
or livslange interesser, sommusikk,
idrett, friluftsliv, historie, data eller skjønnlitteratur, i tiden på barneskolen og
ungdomsskolen. Det finnes mange eksempler på at sterke interesser hos JNCL-
barn senere er blitt brukt som middel for å lære diverse ferdigheter innenfor
forskjellige fag. Noen ganger har sterke interesser også resultert i at personen
har fått seg et meningsfullt arbeid.
Roar var en aktiv fotballspiller i lokallaget. Hans store interesse for fotball var
senere til hjelp for etableringen av gode skrive-, lese- og dataferdigheter. Dette re-
sulterte i at Roar ble «fotballjournalist» i voksen alder. Roars jobb ble bl.a. å lage
et elektronisk fotballmagasin, som inkluderte intervjuer med kjente fotballspillere
fra Rosenborg. Avisen ble distribuert en gang i måneden.
Målet for ungdomsskoletiden bør være å skape en livssituasjon som er så «nor-
mal» som mulig, gjennom at JNCL-eleven følger vanlig læreplan og klassens