42
Lære for livet
fullført videregående opplæring. Det vil si at man bør jobbe for myke og sukses-
sive overganger. I tillegg bør det stå i IP-en at personalet på den kommende ar-
beidsplassen og boligen gis mulighet til å besøke målpersonen på den videregåen-
de skolen, slik at målpersonen og de nye hjelperne blir godt kjent med hverandre.
For å ivareta behovene for deltagelse og fysisk og kognitiv stimulering vil
det foreligge et økende behov for å programfeste hverdagen. Det bør for eksem-
pel være enighet om hvilke fritidsaktiviteter målpersonen skal delta på, hvilke
opplevelsesturer han/hun skal tilbys og hvordan behovet for daglig fysisk ak-
tivitet skal ivaretas. Å programfeste hverdagen betyr at man kan sikre et godt
livsinnhold, og at livet får et forutsigbart mønster som bidrar til trygghet. Å
programfeste hverdagen vil også kunne sikre det økende behovet for repetisjon
og for etableringen av gode rutiner i livet.
Et mål med videregående opplæring er å vedlikeholde og videreutvikle etabler-
te ferdigheter. Det betyr at videregående opplæring må ta hensyn til elevens
historie og hva eleven har lært og vært involvert i i løpet av ungdomsskoleti-
den. Har eleven for eksempel vært en ivrig IKT-bruker, bør dette følges opp.
Mange ganger vil det være nødvendig med et sterkere fokus på gjørefagene,
det vil si mobilitet og ADL, på bekostning av teoretiske fag. Gjørefagene skal
Roger har arbeidstrening
på et verksted som en
del av den videregående
opplæringen.