Background Image
Previous Page  42 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 42 / 180 Next Page
Page Background

38

Lære for livet

relevante kompetanseinstitusjoner når det er aktuelt å utarbeide en IP for barn

og unge med JNCL.

4.3 Innholdet i en IP for barn, unge og voksne med diagnosen JNCL

Det anbefales at man benytter seg av tankemodellen bak ICF (2001) når man

utarbeider en individuell plan for barn og unge med JNCL. Dette innebærer at

planen har fokus på personen, funksjonsnivå, deltagelse, aktiviteter og omgi-

velsesfaktorer i kontekst. I tillegg er det viktig at planen inkluderer en konkret

handlingsplan med milepæler og frister, slik at planen blir et koordinerings-

verktøy. I det følgende redegjøres det for noen punkter av spesiell betydning for

utarbeidelse av IP for barn og unge med JNCL.

4.3.1 Personen i planen

Det blir ofte hevdet at det er historien som skaper personen. Dette er et me-

get sentralt perspektiv når man arbeider med eller har ansvar for personer med

JNCL. Hvilken typemenneske var og ermålpersonen?Hva harmålpersonen vært

opptatt av, og hvilke erfaringer har han/hun? Hva liker målpersonen å snakke om

og holde på med? Hvordan er hans/hennes familiesituasjon og sosiale nettverk?

Det er nødvendig at målpersonen, foresatte og skolen i samarbeid doku-

menterer målpersonens historie og erfaringer i større grad enn hva som er van-

lig for barn flest. Slik dokumentasjon kan i forbindelse med IP-arbeidet være et

viktig verktøy for å sikre et felles fundament for ansvarsgruppens arbeid.

4.3.2 Overgangene

Det er noen tidspunkter i livet som er spesielt utfordrende for barn og unge

med JNCL og deres familier, nemlig overganger. Med overganger menes mile-

pæler som medfører gjennomgripende forandringer i livet, for eksempel over-

gangen fra ungdomsskolen til videregående opplæring eller fra å være elev på

videregående til å bli voksen arbeidstager.

Overgangene vil ofte skape stor usikkerhet for barn og unge med JNCL og

hans/hennes familie. Målpersonen mister nære klassekamerater, kjente lærere

erstattes med nye, viktig kompetanse forsvinner og gamle saksbehandlere i

hjelpeapparatet blir erstattet med nye. Noen overganger medfører også at kjen-

te rettigheter erstattes med nye, eller at målpersonen flyttes til en ny skole eller

til egen bolig.

Gjennom god planlegging av overgangene kan kaotiske situasjoner avverges.

IP-en er et viktig instrument for å planlegge gode og koordinerte overganger.