48
Lære for livet
3.
Fritidsrelaterte situasjoner:
Fritidssituasjoner er knyttet til fornøyelse og
personlig interesse. Vanligvis vil slike aktiviteter foregå på ettermiddager
og i helger. Fritiden består av det som er organisert, for eksempel å delta i
rideklubben eller å gå på konsert eller situasjoner som ikke er organisert, for
eksempel å lytte til musikk eller å chatte på Internett.
4.
Ferierelaterte situasjoner:
Eksempler innenfor denne kategorien er å reise
på hytta, å delta på sommerleir og å reise på sydentur.
5.
Arbeidsrelaterte situasjoner:
Å være i arbeid er noe formelt og medfører
at målpersonen får status i samfunnet og innenfor en gruppe kolleger. Å
være i arbeid er en forpliktelse sommedfører ansvar og har kontinuitet over
tid. Å delta i arbeidslivet vil ofte være en vesentlig del av livsinnholdet etter
avsluttet skolegang.
Hjemmerelaterte
situasjoner
Skolerelaterte
situasjoner
Fritidsrelaterte
situasjoner
Ferierelaterte
situasjoner
Arbeidsrelaterte
situasjoner
Figur 2: «The activity based intervention method»
Tanken bak metoden og figuren ovenfor er at målpersonen bør ha en fornuftig
balanse mellom de nevnte kategoriene for å ha et godt liv. Hypotesen er at del-
tagelse i de nevnte livsarenaene er et av mange mål på livskvalitet.
4.3.7 Føre-var-prinsippet
En IP for barn og unge med JNCL bør bygge på et føre-var-prinsipp. Prinsippet
handler om forberedelse, og skal for eksempel være til hjelp for å skape