Background Image
Previous Page  52 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 52 / 180 Next Page
Page Background

48

Lære for livet

3.

Fritidsrelaterte situasjoner:

Fritidssituasjoner er knyttet til fornøyelse og

personlig interesse. Vanligvis vil slike aktiviteter foregå på ettermiddager

og i helger. Fritiden består av det som er organisert, for eksempel å delta i

rideklubben eller å gå på konsert eller situasjoner som ikke er organisert, for

eksempel å lytte til musikk eller å chatte på Internett.

4.

Ferierelaterte situasjoner:

Eksempler innenfor denne kategorien er å reise

på hytta, å delta på sommerleir og å reise på sydentur.

5.

Arbeidsrelaterte situasjoner:

Å være i arbeid er noe formelt og medfører

at målpersonen får status i samfunnet og innenfor en gruppe kolleger. Å

være i arbeid er en forpliktelse sommedfører ansvar og har kontinuitet over

tid. Å delta i arbeidslivet vil ofte være en vesentlig del av livsinnholdet etter

avsluttet skolegang.

Hjemmerelaterte

situasjoner

Skolerelaterte

situasjoner

Fritidsrelaterte

situasjoner

Ferierelaterte

situasjoner

Arbeidsrelaterte

situasjoner

Figur 2: «The activity based intervention method»

Tanken bak metoden og figuren ovenfor er at målpersonen bør ha en fornuftig

balanse mellom de nevnte kategoriene for å ha et godt liv. Hypotesen er at del-

tagelse i de nevnte livsarenaene er et av mange mål på livskvalitet.

4.3.7 Føre-var-prinsippet

En IP for barn og unge med JNCL bør bygge på et føre-var-prinsipp. Prinsippet

handler om forberedelse, og skal for eksempel være til hjelp for å skape