Kapittel 4 Individuell plan (IP) i et ICF-perspektiv
47
4.3.6 Helhetsperspektivet
«The activity based intervention method» (Tellevik & Elmerskog, 2001;
Elmerskog, Storliløkken & Tellevik, 2008; Elmerskog, 2011) er en metode som
tar sikte på å ivareta livskvalitet gjennom et helhetsperspektiv på deltagelse.
Metoden legger vekt på følgende situasjonskategorier:
1.
Hjemmerelaterte situasjoner:
Denne kategorien omhandler tradisjonelle
ADL-aktiviteter eller livssituasjoner av privat karakter, som for eksempel å
vaske seg, å spise lunsj, å kle på seg og situasjoner av samhandlings- og yt-
ende karakter som for eksempel å koke kaffe til vennen sin, å handle mat til
mor og far eller å passe på lillebror.
2.
Skolerelaterte situasjoner:
Denne kategorien kan inkludere skolefag av
spesiell betydning og læringssituasjoner som ikke er regulert i den offent-
lige læreplanen. Eksempler på det siste er alternativ kommunikasjon, å gå
til skolen på en trygg måte i trafikkerte strøk, å rydde på pulten sin eller å
gjøre hjemmeleksen sin.
Fotball er så viktig for
Jonny at fotballinteressen
omtales spesielt i hans
individuelle plan.