Background Image
Previous Page  51 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 51 / 180 Next Page
Page Background

Kapittel 4 Individuell plan (IP) i et ICF-perspektiv

47

4.3.6 Helhetsperspektivet

«The activity based intervention method» (Tellevik & Elmerskog, 2001;

Elmerskog, Storliløkken & Tellevik, 2008; Elmerskog, 2011) er en metode som

tar sikte på å ivareta livskvalitet gjennom et helhetsperspektiv på deltagelse.

Metoden legger vekt på følgende situasjonskategorier:

1.

Hjemmerelaterte situasjoner:

Denne kategorien omhandler tradisjonelle

ADL-aktiviteter eller livssituasjoner av privat karakter, som for eksempel å

vaske seg, å spise lunsj, å kle på seg og situasjoner av samhandlings- og yt-

ende karakter som for eksempel å koke kaffe til vennen sin, å handle mat til

mor og far eller å passe på lillebror.

2.

Skolerelaterte situasjoner:

Denne kategorien kan inkludere skolefag av

spesiell betydning og læringssituasjoner som ikke er regulert i den offent-

lige læreplanen. Eksempler på det siste er alternativ kommunikasjon, å gå

til skolen på en trygg måte i trafikkerte strøk, å rydde på pulten sin eller å

gjøre hjemmeleksen sin.

Fotball er så viktig for

Jonny at fotballinteressen

omtales spesielt i hans

individuelle plan.