Background Image
Previous Page  110 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 110 / 180 Next Page
Page Background

106

Lære for livet

Kalkulator er også et aktuelt hjelpemiddel. Det finnes gode kalkulatorer med

forstørrede tall i kontrastfarger og med lydstøtte.

Det er viktig å huske på at hverdagen gjennomsyres av matematikken, i

både aktiviteter og begreper. Om eleven har vanskeligheter med å regne, så kan

man konsentrere læringen om å bruke matematikkbegreper i hverdagen. Det

er også vanlig at elevene i matematikkopplæringen får oppgaver både på skolen

og som hjemmelekse. Å få matematikkoppgaver er inkluderende og kan være

stas. Vanskelighetsgraden skal naturligvis tilpasses elevens evner.

Matematikkbegreper i hverdagen: Den lille stenen er tyngre enn det store treobjek-

tet. 8 kroner er mindre enn 12 kroner, og du kan kjøpe mer for 12 kroner enn for 8.

Kjøkkenet kan være en utmerket arena for å lære matematikk, f.eks. i forbindelse

med matlaging eller når man skal dekke bordet.

7.4 Engelsk

Hovedområdene i engelsk i LK06 er språkinnlæring, kommunikasjon og kul-

tur, samfunn og litteratur. Elever med JNCL har godt utbytte av den fellesun-

dervisningen som gis i klassesituasjonen med sanger, regler og dramatiserin-

ger. Å mestre ferdighetene å skrive og å lese vil vanligvis reduseres hos elever

med JNCL. Å følge den naturlige utviklingen fra å skrive enkelte gloser til en-

kle setninger og senere hele historier, kan være problematisk. De kan følge

medelevenes utvikling i den første tiden, men etter hvert må de gå motsatt

vei, tilbake til enkle fraser, setninger eller ord. Om eleven skriver ordet slik det

leses, kan det bli feil stavet, men dette er en måte å skriftliggjøre tekst på som

læreren må vurdere positivt.

Marit var svært begavet i musikk, men slet med interessen for engelsk. Gjennom å

ta utgangspunkt i tekstene til Beatles, økte Marits kunnskap og interesse for engelsk

betraktelig.

Hvis læreren observerer at å skrive engelsk blir lite meningsfylt for eleven, bør

muntlig aktivitet være enerådende i opplæringen. Det er dagens mestringsnivå

som teller. Tilbakegangen i faget kan gjøre samarbeidet med andre i klassen van-

skelig, og gruppeundervisning kan etter hvert erstattes med eneundervisning.