108
Lære for livet
JNCL-elevene begrensninger i lærestoffet. Lydbøker har imidlertid samme
stoffmengde som den ordinære læreboken. Eleven vil derfor ha behov for at
læreren velger bort mindre viktige eller for kompliserte deler av lydboken, og
læreren bør være disponibel til å forklare sentrale budskap.
Disse fagene innbyr til ekskursjoner og undersøkelser som gir både praktisk
læring og sosialt samhold. Slike aktiviteter bør elever med JNCL delta i. Læring
gjennom opplevelse og deltagelse huskes gjerne bedre enn lesing og fortelling.
Sang ogmusikk kan være til hjelp for å gi kunnskap ogmening omaktuelle temaer.
I muntlige fag brukes tidslinjer og tankekart for å systematisere stoff og
finne sammenhenger. Når synet svikter, kan eleven følge taktile linjestrukturer
for å systematisere stikkordslister og tankelister. Bruk av taktile symboler og
konkreter kan gi eleven hjelp til å få assosiasjoner, skape forventninger, forstå
sammenhenger og være konsentrert lenger.
De muntlige fagene inneholder mange emner som gir rom for samtaler og de-
batter. Disse stundene er med på å gi faglig kunnskap og sosial tilhørighet sam-
tidig som de gir mulighet til å lære elevene resonnering og evne til drøfting.
En taktil blomst kan for eksempel være symbol for at timen omhandler naturfag.
Bruk av telefon kan være
et viktig opplæringstema
innenfor samfunnsfag.