104
Lære for livet
diagnosefastsettelsen. Lesingen og skrivingen skal fortsette, men begrensingen i
lesehastighet og hukommelse gjør at oppgavene må være tilpasset elevens nivå.
7.3 Matematikk
I grunnskolen inneholder faget matematikk hovedområdene tall og algebra,
geometri, måling, statistikk og sannsynlighet i tillegg til funksjoner.
Matematikk er ofte et vanskelig fag for elever med JNCL, men slett ikke for
alle. Å regne med abakus, som omtales på neste side, har vært et nyttig og inter-
essant hjelpemiddel for enkelte. Prioriteringer innenfor matematikk kan være å
jobbe med praktiske oppgaver som penger, mål og vekt, mengder og størrelser.
Å bruke konkreter er viktig i dette faget.
Det første hovedområdet innenfor matematikken inneholder behandling av
tall, slik som tallrekken, addisjon og subtraksjon med mer. Elever med JNCL
kan de første skoleårene ofte følge klassens opplegg, og man skal i denne pe-
rioden jobbe for å automatisere så mange ferdigheter som mulig. Kunnskap og
opplevelse ervervet før synstap og merkbar kognitiv tilbakegang, huskes ofte
svært godt. Addisjon og subtraksjon bør det derfor arbeides med i hele skolelø-
pet. Disse matematiske operasjonene er enkle å forstå og kan lett konkretiseres.
#j #a #b #c #d #e #f #g #h #i
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Figur 8: Talltegn i punktskrift.
Multiplikasjon inneholder klare regler som kan pugges. Enkelte elever har gode
forutsetninger og interesse for automatiserte regler, som for eksempel jenta
som lærte seg syvgangen for å holde rede på hvor gammel hunden hennes var
i hundeår og menneskeår. Det gjelder for læreren å stille seg åpen og lyttende
overfor eleven for å vite hvor og når eleven viser motivasjon for å lære. Dette er
en stor og interessant pedagogisk utfordring for lærerne.
Anne elsker sin egen hund. Anne er også opptatt av alder. Det er viktig for henne
å holde orden på hundens alder. Nytten av gangetabellen ble forstått da hun ble
fortalt at ett menneskeår tilsvarer syv hundeår. Selv om multiplikasjon er vanske-
lig, sitter 7-gangen som spikret.