112
Lære for livet
samarbeid. Selv om mye må forklares gjennom ord, er modeller og taktile il-
lustrasjoner viktige tilleggshjelpemidler for synshemmede elever.
7.6.3 Mat og helse
De fleste føler tilfredshet ved å kunne lage enkle matretter til seg selv og andre.
Skolens oppgave er å stimulere elevenes arbeidsglede, evne og interesse til å
lage mat gjennom bruken av gode arbeidsvaner
.
Å arbeide på kjøkkenet sammen med andre er en fin anledning til å bygge
sosiale relasjoner. Elevene kan lage noe sammen som kan serveres til flere, og
de kan oppleve hygge og tilfredshet ved å gjøre noe for andre. Faget inneholder
temaer som helse, orden og hygiene. Dette er viktige områder for alle elever, og
ikke minst for synshemmede som trenger utstrakt bruk av orden for å kunne
være selvstendig.
Det kan noen ganger være hensiktsmessig at eleven lærer å lage noen enkle
matretter. Man kan for eksempel spesifisere i elevens IOP at eleven i løpet av
skoleåret skal lære å lage tre matretter. Mange elever med JNCL vil kunne lære å
koke kaffe, å varme opp en frossenpizza, eller å lage en enkel lunsj. Å kunne lage
noe helt selv og eventuelt invitere far, mor eller en venn på en enkel middag, kan
bidra til elevens følelse av mestring og stolthet. Interesse, kunnskaper og ferdig-
heter innenfor mat og helse vil i tillegg kunne være en investering for voksenlivet.
Det finnes en rekke hjelpemidler for synshemmede som kan brukes på kjøkkenet,
for eksempel talende mikrobølgeovn, talende vekt og brødskjærer som minimerer
faren for skader.
7.7 Kroppsøving og fysisk aktivitet
Som for alle mennesker med funksjonshemninger, vil det være viktig å holde
seg i god fysisk form. Fysisk aktivitet anses derfor som en viktig faktor for å
møte sykdommens utvikling. Dette er en sentral arbeidshypotese å jobbe etter
når man har ansvar for et individ med diagnosen JNCL.
Fysisk aktivitet bør fokuseres tidlig og ha en høy prioritet i opplæringen av
JNCL-elever. Barna bør delta i kroppsøvingstimene med klassen så lenge som
mulig. Det er viktig at man tidlig i sykdomsforløpet skaper en interesse for fysisk
aktivitet, gjerne i form av idrett og lek. Det har vist seg at elever med JNCL som
får interesse for trening og idrett, ofte opprettholder interessen langt opp i årene.