Kapittel 7 Sentrale pedagogiske områder
111
Form og farge er erfaringer elevene har fra tidlig alder. Det er positivt at elever
med JNCL får hjelp til å vedlikeholde bruken av og kunnskapen om slike be-
greper. Det er mange aktiviteter som elevene kan delta i, for eksempel å lage
gjenstander i leire, bygge med geometriske grunnformer i todimensjonalt ma-
teriale, veve, tegne med plastark og arbeide med tre, plast og skinnmateriale.
Tegning på plastark kan være et godt alternativ til vanlig tegning på papir for
elever med JNCL. Ved bruk av tegneplast kan eleven kjenne tegningen taktilt,
og man kan samtale om tegningen etterpå. Det viser seg imidlertid at få husker
detaljer i sin egen tegning etter en stund. Det vil si at det er vanskelig å tolke
sin egen tegning, noe som betyr at tegningen har størst betydning i aktivitets-
øyeblikket. Derfor er det viktig at læreren lytter til hva eleven forteller samtidig
som eleven lager tegningen sin. Å tegne kan bidra til å opprettholde elevens
visuelle forestillinger etter at eleven har mistet synet.
Det er prosessen med aktivitetene knyttet til kunst og håndverk som er
viktig, med andre ord det som gjøres rent praktisk. Prosessene må imidlertid
planlegges i henhold til elevens evner. For de aller fleste bør man tenke utstrakt
bruk av halvfabrikater. Mange redskaper i faget krever i tillegg ekstra tilrette-
legging, og noe må begrenses. Men det er svært viktig å ta hensyn til lysten til
å være selvstendig. Alle må oppmuntres til å yte det de ønsker selv, og læreren
må se og lytte etter situasjoner der eleven vil eller må ha støtte.
Det er skjedd en teoretisering av faget kunst og håndverk etter LK06, og
noe av lærestoffet krever ekstra forklaringer og utstrakt bruk av taktile illus-
trasjoner, modeller og konkreter. Det gjelder å utnytte slike anledninger til
Lene lager et bilde med
hjelp av plastark.