Kapittel 7 Sentrale pedagogiske områder
105
Geometri er et utfordrende tema for synshemmede. JNCL-elevene har
mange erfaringer fra før de ble synshemmet, blant annet med rom og retning,
og denne erfaringen må utnyttes under arbeid med geometriske oppgaver.
Måling er et hovedområde i matematikkfaget og gir mange muligheter for
praktiske oppgaver, sommåling og veiing, kunnskap om klokkeslett, dag og tid,
penger, kjøp og salg. Slike temaer er egnet for deltagelse langt opp i skoletiden,
også for elever med JNCL. Disse gir dagliglivstrening og store muligheter for
differensiering. De gir også mulighet for deltagelse sammen med andre elever,
og det er enkelt å knytte temaet opp til konkrete opplevelser.
En del av matematikkfaget krever kompetanse i problemløsing (LK06). Å
analysere og omforme et problem til matematisk form, løse det og vurdere hvor
gyldig svaret er, krever god hukommelse, forståelse og vurderingsevne for ma-
tematiske løsninger. Dette kan etter hvert bli vanskelig for denne elevgruppen,
og det må vurderes hva som til enhver tid er mulig å oppnå når det gjelder
kompetansemålene i matematikk.
Et godt tips kan være å konsentrere matematikkundervisningen til «dagens tall».
Eleven får velge et tall, og samtaler og oppgaver går ut fra dette tallet. For eksem-
pel: Tallet er 18. Hvordan skrives det? Hva blir 18 i 6-gangen? Hvor mange tiere
har du, hvor mange enere? Kan du lage oppgaver med tallet? Slik blir oppgavene
konsentrert rundt et bestemt lite område samtidig som læreren bruker dette tallet
til å gi ny kunnskap.
Abakus er en regnetavle som enkelte elever benytter med stor tilfredshet og
glede. Den gir svaret på oppgavene uten at det kreves forståelse for oppgaven.
Det kreves kunnskap om oppsett av tallene for å få resultatet, og disse reglene
må læres inn så tidlig som mulig hvis hjelpemidlet skal ha nytteverdi senere.
Magnar har lært seg å bru
ke abakusen som hjelpe
middel i matematikken.