102
Lære for livet
Man har sett at det kan være fordelaktig å starte leseopplæringen visuelt mens
barna ser. Man utnytter det visuelle tidsvinduet, og det anbefales at man forserer
leseinnlæringen. I praksis betyr dette at man i noen måneder gir ekstra leseinn-
læring visuelt, for deretter gradvis å nærme seg punktskriften som lesemedium.
Det man skal være oppmerksom på, er at visuell, taktil og auditiv lesing krever
tilrettelegging og bruk av særskilte hjelpemidler. For visuell lesing er det van-
ligvis nødvendig med forstørrende systemer, gjerne i kombinasjon med data-
tekniske løsninger. For punktskrift kan leselist i tilknytning til data og bruk av
egne punktskrivere være aktuelle. For lydbokinnlæring bør gjerne egne avspil-
lere benyttes, enten som programvare i datamaskinen eller som rene avspillere.
Lese- og skriveferdighetene kommer igjen i alle fagene. Derfor er det nød-
vendig å kjenne nivået på lese- og skriveferdighetene til eleven når læreren
lager opplegg. For noen elever med JNCL er det for eksempel hensiktsmessig å
bare skrive med små bokstaver, mens andre trenger mellomrom mellom bok-
stavene for å kunne lese dem taktilt. Hvis skrivenivået er enkeltord uten full
setningsoppbygging, må dette følges opp i andre fag.
Gunilla lærte først visuell
lesing, og ble etter hvert en
dyktig punktskriftsleser.