110
Lære for livet
Å lære seg å lytte er nødvendig for alle, og læreren er en formidler av gode
lytteteknikker innen musikkfaget. Å musisere er å uttrykke seg gjennom spill,
dans og sang. Innenfor dette området ser man ofte at elevene med JNCL blom-
strer opp, og at elevene kan delta på felles fremføringer på skolen. Lærerens
oppgave blir å finne roller og passende oppgaver som viser elevens sterke si-
der. Hukommelsestapet kan gi utfordringer med å huske tekster og roller, for
eksempel til en skolekonsert. Lydopptak på IKT-hjelpemidler kan være til god
hjelp i denne sammenhengen. Lydopptak vil også kunne være til hjelp for å
vekke gode minner i ettertiden.
Det finnes flere gode eksempler på at elever med JNCL har lært seg å spille
instrumenter. Trommer og piano er kanskje de vanligste instrumentene. Noen
elever har beholdt denne ferdigheten langt opp i voksenlivet. Å lære seg et in-
strument vil kreve tett samarbeid mellom skole og hjem, og det er fordelaktig
å starte tidlig. Å kunne synge eller spille et instrument kan bli en interesse for
livet, og i tillegg får man som musiker mye positiv respons fra omgivelsene.
7.6.2 Kunst og håndverk
Hovedområdene i kunst og håndverk er visuell kommunikasjon, design, kunst
og arkitektur.
Dette faget rommer mange aktiviteter. Faget vil kunne tilpasses og diffe-
rensieres i henhold til enkeltelevens interesse og ferdigheter. Utfordringen for
læreren er å tilpasse faget når synet hos eleven svikter. Hvordan kan man for
eksempel tilpasse undervisningen når klassen skal lage tegneserier?
Olav laget sin egen kniv
av bein og stål på skolen.
Kunst og håndverk er et
utmerket fag for å stimu
lere taktil læring.