Kapittel 7 Sentrale pedagogiske områder
103
Å lage sin egen julekalender med punktskrift kan stimulere interessen for punktskriften.
Mange i elevgruppen JNCL har knekt lesekoden før de mister synet, og det er
et godt utgangspunkt for å lære å lese punktskrift. De kan dra sammen boksta-
vene, flere bokstaver sammen gir meningsfulle ord. Å lese punktskrift oppleves
på en annen måte enn visuell lesing. Leseren må kjenne på hvert enkelt tegn og
trekke tegnene sammen til et ord. Det er viktig at man som lærer kjenner til at
taktil lesing stiller større krav til kognitiv aktivitet sammenlignet med visuell
lesing. Taktil lesing stiller større krav til hukommelse, taktil lesing krever lenger
tid, og eleven får ikke samme oversikt over ordene og meningene som synet gir.
Figur 7 viser en oversikt over punktskriftalfabetet.
Figur 7: Punktskriftalfabetet.
De fleste elevene med JNCL vil bruke synsresten så lenge sommulig i forbindel-
se med lesing. Det kan oppleves som unødvendig å lære seg et nytt skriftsystem
når synet oppleves som funksjonelt. Men sykdommen svekker hukommelsen og
korttidsminnet. Derfor blir det viktig å lære punktskrift så tidlig sommulig etter