Kapittel 7 Sentrale pedagogiske områder
109
7.6 Praktisk-estetiske fag
Praktisk-estetiske fag bør prioriteres for de fleste elevene med JNCL. Fagene har
tydelige og konkrete kompetansemål. Disse kompetansemålene er relativt lette
å tilpasse til den enkeltes behov og muligheter, slik at læringen faktisk kommer
til nytte for eleven. Praktisk-estetiske fag som mat og helse, musikk, kunst og
håndverk gir opplevelser av mestring på en helt spesiell måte. Samtidig er disse
fagene gode for å få til samarbeid og sosiale opplevelser.
Ingen av elevene med JNCL skal fortsette på høgskolestudier. Målet er ofte
at de skal ha en jobb å gå til etter avsluttet videregående. Å bygge opp kunnska-
per og ferdigheter innenfor praktiske fag vil være en forberedelse til voksenli-
vet og vil kunne være et bidrag til et skapende arbeid og en rik fritid.
7.6.1 Musikk
I formålet med faget står det at det skal være et allmenndannende kunstfag og
et skapende fag. Elevene skal musisere, komponere og lytte. Dette er områder
som er godt mulige og tilgjengelige for elever med JNCL. Synshemningen gjør
at lyd blir ekstremt viktig, og musikkfaget kan bidra til en livslang interesse.
Musikkundervisningen
bidro til at Yngve kunne
delta i lokallagets
ungdomsband.