Kapittel 7 Sentrale pedagogiske områder
107
Som lærer må man alltid vurdere om enkelte innslag i timen, eksempelvis opp-
startsrutiner som hilsing og sang, kan være felles.
Inger var svært opptatt av hester. Inger lærte etter hvert de fleste engelske glosene
som brukes innenfor ridning.
Noen elever som liker regler og pugging av ramser, viser stor glede ved å pugge
gloser og vil gjerne ha gloser i lekse som de andre. Her må læreren og foreldre-
ne samarbeide. Hva tjener eleven best, og hva skaper motivasjon og mestring
hos eleven?
Kort med små ord eller bilder (taktile hvis det er nødvendig) kan brukes til
repetisjoner og aktiviteter. Disse kan elevene kjenne igjen i mange år, og de kan
benyttes til samarbeid.
7.5 RLE, naturfag og samfunnsfag
Muntlige fag tar ofte utgangspunkt i at eleven leser lærestoffet. Det kan være
vanskelig for en elev med JNCL å huske det som ble lest for noen dager siden.
Lesestoff og prøver må ofte reduseres og tilpasses elevens muligheter. Oppgaver
kan gjennomføres muntlig sammen med lærer eller klassekamerat, eller det
kan gis alternative meningsfulle oppgaver.
Bruk av lydbøker kan være til god hjelp i enkelte fag. Det er et viktig hjelpe-
middel så lenge eleven klarer å følge med på det innleste stoffet. Ofte trenger
Å besøke en bondegård
kan gi nyttig kunnskap.