100
Lære for livet
Å lære seg å spille kort med punktskrift kan være motiverende og er en mulighet for å
kombinere opplæringsmål innenfor sosialt samspill, norsk og matematikk.
Innenfor språk og kultur er det mange kompetansemål som kan være aktuelle
for denne elevgruppen. For eksempel kan man arbeide med kjent stoff fra tid-
lig barndom, som eventyr og barnelitteratur. Dette kjenner barna godt, og man
kan benytte seg av denne kjennskapen til å utvikle elevens begreper, skrive- og
leseferdigheter m.m.
Et eksempel på hvordan en lærer lyktes med å fange en elevs interesse for norsk-
faget: Bjørn var svært opptatt av stygge bannord. Dette var et sosialt problem.
Læreren tok initiativet til at man laget en norsk ordbok om bannord. Bjørn lærte
norsk, og ble mindre opptatt av å bruke bannord i hverdagen.
Vanligvis knyttes lesing til bruk av synssansen, for eksempel visuell lesing av
avistekster, reklame og skilt. For JNCL-elever kan taktil lesing gjennom bruk av
punktskriften være et alternativ. Noen elever med svært nedsatt synsfunksjon leser
både vanlig skrift og punktskrift, avhengig av situasjonen. De multimodale leserne