Kapittel 7 Sentrale pedagogiske områder
99
Å legge en kompetanseplan som tar høyde for stagnasjon eller nedgang i
kognitiv aktivitet, uten at det oppleves som nederlag, er en stor utfordring for
skolen. Eleven skal få yte sitt beste, og de voksne skal ha realistiske forventnin-
ger til eleven. Det ligger en spenning i dette som enhver lærer kjenner på, men
den hører til i arbeidet med elevgruppen JNCL.
Det er stor forskjell på elevene i denne diagnosegruppen, og derfor kan man
ikke fremheve noen fag som vanskeligere enn andre fag. Erfaringer viser dog
at muligheten til å lære teoretiske/muntlige fag blir begrenset på grunn av hu-
kommelsessvikt når elevene blir eldre.
Mange elever med JNCL får for store utfordringer i å skulle følge klassens
tempo, innhold og mengde i flere fag. I slike situasjoner bør man vurdere tema-
og prosjektbasert undervisning som alternativ. Men dette kan også bety at man
som lærer er nødt til å prioritere noen fag foran andre fag.
7.2 Norsk
Kompetansemålene for norskfaget omhandler områdene muntlige tekster,
skriftlige tekster, sammensatte tekster, språk og kultur.
Man ønsker at alle barn skal lære å lese og skrive i skolen. Lesing og skriving
ligger som et fundament i de grunnleggende ferdighetene som gjennomsyrer
alle fag i læreplanen. Lesing og skriving er redskaper for å ta del i samfunnet.
Samtidig gir lesing og skriving oss anledning til å bearbeide opplevelser, inn-
trykk, kunnskap og følelser og har også en tydelig sosial komponent ved å være
en viktig del av det å kommunisere med andre mennesker.
Muntlige fremføringer av ulike slag og innhold gir eleven erfaringer med
å formidle til andre. Disse oppgavene kan også gi gode erfaringer i samarbeid
med andre elever. Under en fremføring finnes det oppgaver som alle elever kan
delta i, for eksempel vise frem noe, si frem noen setninger, fortelle noe selvopp-
levd eller om egen interesse. Å gjøre en aktivitet (sang, dans o.l.) sammen med
noen gir god fellesskapsfølelse.
For mange i elevgruppen JNCL vil språket bli enklere med økende alder, og
språket kan miste noe av sin struktur. Noen får talevansker og mister helt eller
delvis evnen til å ytre sine meninger og spørsmål. I slike situasjoner kan det
være hensiktsmessig å benytte seg av læringen, hjelpemidlene og teknikkene
innenfor IKT og alternativ og supplerende kommunikasjon.