98
Lære for livet
Læreplanens generelle del utdyper formålsparagrafen i opplæringsloven,
angir overordnede mål for opplæringen og inneholder det verdimessige, kul-
turelle og kunnskapsmessige grunnlaget for grunnskolen og den videregående
skolen. Den omhandler de syv mennesketypene skolen skal fremelske hos elev-
ene; det meningssøkende, skapende, arbeidende, allmenndannende, samarbei-
dende, miljøbevisste og integrerte menneske (Utdanningsdirektoratet, 2012).
Når det gjelder fagplanen, er grunntanken at alle elevene i skolen skal un-
dervises i de ti fagene norsk, matematikk, engelsk, samfunnsfag, religion, livs-
syn og etikk (RLE), naturfag, mat og helse, kunst og håndverk, kroppsøving og
musikk. Denne læreplanen (LK06) er grunnlaget for gjennomgangen av fagene
og forslagene til planer for elever med JNCL.
Noen mener at man bare bør undervise i de områdene som interesserer
eleven. Det kan være en diskriminerende tanke, og det er et uverdig valg å ta.
Har eleven manglende evner til å lære? Hvordan blir den sosiale kontakten
med jevnaldrende hvis eleven bare skal få drive med «sine saker»?
En historie fra virkeligheten som il-
lustrerer at man ikke må begrense
elevens muligheter på grunn av di-
agnosen: I nært samarbeid mellom
hjem og skole ble det bestemt at man
skulle satse hardt på Johans punkt-
skriftlæring. Satsingen ble fulgt opp
hjemme med 20–30 minutters dag-
lige lese- og skriveøkter gjennom
flere år. I dag, 8 år senere, er Johan
en meget god punktskriftleser og
punktskriftskriver. Skriving og le-
sing er hans store interesse, og han
blir oppfattet av andre som forfatter.
Johan har i årenes løp skrevet roma-
ner og noveller som har blitt distri-
buert til kjente og ukjente. Bildet til
høyre viser Johan fullt opptatt med
sitt forfatterskap.
En av lærerens mest interessante oppgaver er å skape motivasjon hos elevene til
å lære noe nytt. Derfor må fokuset bli flyttet fra elevens tilsynelatende mangel
på interesse til lærerens undervisning, arbeidsmåter og bruk av metodikk.