97
Kapittel 7 Sentrale pedagogiske områder
De grunnleggende ICF-tankene er presentert tidligere i denne boken. I tråd
med disse tankene skal skolen arbeide for at JNCL-elever lærer og er aktive
og engasjerte, slik at de får et innholdsrikt og stimulerende liv. Hvordan skal
ICF-tankegangen gjennomsyre skoledagen? På hvilken måte kan man inspi-
rere, tilrettelegge og organisere skolehverdagen slik at eleven føler seg involvert
og engasjert i det som skjer?
Å være engasjert er et sterkere uttrykk enn det å være inkludert. Engasjement
betyr blant annet at eleven er delaktig og har medansvar for det som skjer.
JNCL-diagnosen betyr ikke at eleven mister evnen til å være engasjert eller
lysten til å være aktiv. Men omgivelsesfaktorene kan resultere i at eleven mister
engasjement og aktivitet. For eksempel kan omgivelsenes sorgreaksjoner, el-
ler manglende kunnskap om mulighetene, bidra til at eleven hindres i å bli et
aktivt medlem på skolen og i samfunnet. I dette kapittelet presenteres en del
sentrale faglige problemstillinger knyttet til skolen for elever med JNCL.
Læreren har et spesielt ansvar for å opptre profesjonelt, dvs. å se forbi eller fjerne
hindringene, løfte fremmulighetene, og ha realistiske forventninger til eleven. At elev-
en viser glede, iver og noen ganger også sinne, er tegn på at eleven er engasjert og aktiv.
7.1 Teori og praksis i fagene
Læreplanen for grunnskolen og videregående opplæring, grunnopplærin-
gen, danner fundamentet og rammen for opplæringen i skole og bedrift. Den
består av en generell del, læringsplakaten, fag- og timefordeling og lærepla-
ner for fag i grunnskole og videregående opplæring. Læreplanen er en for-
skrift med hjemmel i opplæringsloven og forpliktende for grunnopplæringen
(Utdanningsdirektoratet, 2012, s. 1).