61
BEDRE PROSESSER FOR ORGANISASJONSUTVIKLING
taes mer umiddelbart. Men som vi også skal se, så er det tiden
etter søkekonferansen som allikevel er den mest kritiske. Å kjøre
søkekonferanse over to dager gir mer fleksibilitet og rom for
refleksjon.
I en søkekonferanse deltar alle som er i den aktuelle avdelingen eller
organisasjonen om den ikke er for stor. Er det en organisasjon med
over 150 ansatte blir det en annen logikk og en må tenke utvelgelse.
Skal andre organisasjoner i regi av det offentlige som frivillige lag
være med, må man være nøye med at alle som er interessenter er
invitert og inkludert. Om alle har mulighet og lyst til å stille er en
annen sak. Men en ser her fort at det å invitere til søkekonferanse
over to dager fort vil ekskludere noen. Frivillige må gjerne få fri
fra daglige jobber eller stille på fritiden. Det er også da et poeng
at det går geografisk nært der flest er. Alternativet er da at de som
deltar frikjøpes, men det er det ofte ikke økonomisk rom for. Det er
også ønskelig at de som stiller, stiller på grunn av engasjementet
og interesse fremfor et økonomisk initiativ. Her handler det om
å ha en god dialog med oppdragsgiver om målgruppen og hva en
skal oppnå og hvordan. Levin (2009) anbefaler at man oppretter en
stab til gjennomføringen. Vår erfaring er at det er like viktig med en
stab ikke bare til gjennomføringen, men også til planleggingen og
etterarbeidet. Det er ledelsen for en organisasjon som alltid vil være
oppdragsgiver, men vi rådgir organisasjoner å ha med fagforeninger,
AMU og brukerrepresentanter inn i staben. Dette for å sikre bredest
mulig forankring slik at det er «vår» fremfor «noens» prosess.
Vi skal beskrive fasene litt mer inngående i fortsettelsen.
1. Problemformulering
En søkekonferanse trenger en innramming og en retning. Lederen for
en organisasjon eller en rådmann eller ordfører ønsker velkommen
og rammer inn temaet. Eksempelvis:
«I dag skal vi ha fokus på
arbeidsmiljøet». Eller; «Vi ønsker å forbedre trafikksikkerhetsarbeidet
i vår ko mu e og trenger inns ill både på å identifisere farer og løse
disse».
Det er også viktig at autoritetspersonen sier noe om hvordan
tiltakene skal brukes. Siden en ikke vet hvilken retning det skal ta,