67
BEDRE PROSESSER FOR ORGANISASJONSUTVIKLING
OST har flere fortrinn slik vi ser det. Metoden har et sterkere fokus på
den individuelle deltaker. Men det er også mer ansvar som hviler på
den enkelte deltaker. Det er enda mer diskusjon og sirkulering. Tiden
brukes på konversasjonene og tid i plenum minimeres. Det betyr
gjerne at engasjementet opprettholdes. I søkekonferanser går gjerne
litt av engasjementet ned under plenum da en selv ikke får være aktiv
og gjerne er litt tilbake til «klasserommet» hvor en underholder og
flertallet lytter mer eller mindre aktivt. OST kan gjennomføres på en
halv dag eller en hel dag. Formen er veldig fleksibel. Man får gjerne
mer heterogene grupper. Deltakerne går dit de har engasjement.
Minuset med OST er gjerne er at de som er mest taleføre, er de som
tar initiativet og setter opp tema. En del mennesker vegrer seg for
å prate i større forsamlinger og kan ha gode ideer, men velger å
holde det for seg selv. Summing kan gi trygghet til å dele. Det er en
stor fordel om temaet formidles i plenum og at det da selges inn. En
kan selvsagt vurdere om det skal være lov å gå bort henge det opp.
Men kravet må være at en og en går frem slik at det ikke blir kaos.
OST er kjempespennende og artig å være med på. Som fasilitator
organiserer du rommene og det er stort sett alt. Så må du ivareta den
eller de enslige om det er nødvendig. Men det er viktig å understreke
at stemming med føtter også sier noe om temaets viktighet. Men at
et tema får stor oppmerksomhet og at mange melder seg på, betyr
ikke at det ikke kan være andre forhold som er viktige. Den «stygge
andungen» kan ha andre kvaliteter ved seg som er verdt å ta med seg.
OST kan fort bli en popularitetskonkurranse. Så en må ikke se seg for
blind på antall deltakere. Like viktige poeng kan komme fra en liten
gruppe som i en stor gruppe.
En annen mulig fare med OST er at det som skjer, skjer kun i
samtalene. Deltakerne opplever det som veldig meningsfullt og
spennende. Men hva så etterpå? Det er kanskje derfor enda viktigere
hva som skal være output etter at OST er avklart og kommunisert
utad. Man kjører ikke med typisk identifisering av tiltak eller
rangering. Så dette overlates til senere. Desto viktigere er det at dette
er avklart og at deltakerne er forberedt på etterarbeid. Det typiske
er at sekretær og gruppeleder bruker tid i etterkant på å formulere