![Show Menu](styles/mobile-menu.png)
![Page Background](./../common/page-substrates/page0059.png)
57
BEDRE PROSESSER FOR ORGANISASJONSUTVIKLING
”World café”- konsensusbygging rundt kafébord
Dette er en svært mye brukt metode. Utspringet er at man ønsker
mest mulig involvering fra alle deltakerne samtidig som ikke
skal bli for bundet av gruppen. Man observerte fra konferanser
at det var livlige diskusjoner i pausene. Men under foredrag
eller i plenum, så var det noen som snakket. Steiro (2006) peker
på at kommunikasjonsmønster gjerne setter seg raskt og at de
reproduserer seg. Det kan være vanskelig å bryte ut av mønsteret.
Verdenskaféen tar som utgangspunkt at man skal aktivere flest
mulig. Senese (2009) peker på at ordet verdenskafé gir en positiv
konnotasjon.
«Jeg tenker på en kafé i Paris, med små, intime bord og en
avslappet atmosfære. Livlige ideer flyr rundt.
Alle deltar aktivt. Entusiasmen stiger etter som nye ideer og innsikt
oppstår»
(Senese, 2009:214).
Verdenskaféen
er en meget godt egnet metode på egne bein eller som
en del av andre metoder i organisasjonsutvikling.
Slik vi ser det har metoden følgende fortrinn:
• Fokus på et område
• Idémyldring
• Deling og utveksling
• Konsensusbygging
Startpunktet kan være et faginnlegg der fagpersonen gir deltakerne
en utfordring som skal diskuteres. Et eksempel på dette kan være
f.eks. hvordan balansere hensyn til brukermedvirkning kontra det
som er beste praksis. Det kan gjerne være utfordringer som da er
kompliserte og der dialogen og refleksjonen i grupper er viktig.
En annen inngang kan være at en organisasjon ønsker å bedre
arbeidsmiljøet. En vil ofte se at startpunktet blir noe forskjellig
gjennom en idémyldring og det er også meningen. Igjen så anbefaler
vi bruk av gullapper som en innledning.