Table of Contents Table of Contents
Previous Page  59 / 100 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 59 / 100 Next Page
Page Background

57

BEDRE PROSESSER FOR ORGANISASJONSUTVIKLING

”World café”- konsensusbygging rundt kafébord

Dette er en svært mye brukt metode. Utspringet er at man ønsker

mest mulig involvering fra alle deltakerne samtidig som ikke

skal bli for bundet av gruppen. Man observerte fra konferanser

at det var livlige diskusjoner i pausene. Men under foredrag

eller i plenum, så var det noen som snakket. Steiro (2006) peker

på at kommunikasjonsmønster gjerne setter seg raskt og at de

reproduserer seg. Det kan være vanskelig å bryte ut av mønsteret.

Verdenskaféen tar som utgangspunkt at man skal aktivere flest

mulig. Senese (2009) peker på at ordet verdenskafé gir en positiv

konnotasjon.

«Jeg tenker på en kafé i Paris, med små, intime bord og en

avslappet atmosfære. Livlige ideer flyr rundt.

Alle deltar aktivt. Entusiasmen stiger etter som nye ideer og innsikt

oppstår»

(Senese, 2009:214).

Verdenskaféen

er en meget godt egnet metode på egne bein eller som

en del av andre metoder i organisasjonsutvikling.

Slik vi ser det har metoden følgende fortrinn:

• Fokus på et område

• Idémyldring

• Deling og utveksling

• Konsensusbygging

Startpunktet kan være et faginnlegg der fagpersonen gir deltakerne

en utfordring som skal diskuteres. Et eksempel på dette kan være

f.eks. hvordan balansere hensyn til brukermedvirkning kontra det

som er beste praksis. Det kan gjerne være utfordringer som da er

kompliserte og der dialogen og refleksjonen i grupper er viktig.

En annen inngang kan være at en organisasjon ønsker å bedre

arbeidsmiljøet. En vil ofte se at startpunktet blir noe forskjellig

gjennom en idémyldring og det er også meningen. Igjen så anbefaler

vi bruk av gullapper som en innledning.