Table of Contents Table of Contents
Previous Page  54 / 100 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 54 / 100 Next Page
Page Background

52

BEDRE PROSESSER FOR ORGANISASJONSUTVIKLING

Også her er oppfølgingspørsmålene viktige:

• Hva mer?

• Hvilke andre ting?

Skalaspørsmålene er viktige på flere områder.

• Det gir en umiddelbar og konkret bilde på hvor man står

• Det gir et bilde på hvor gruppen står

• Det gir et tydelig bilde på hvor man er, hva som er ønskelig

og hva som er det ideelle og da er det ikke sikkert at det er så

mange skritt opp på skalaen som er nødvendig.

• Selv om man plaserer seg lavt og gir en 3- er, så kommuniserer

det at utfordringene er store. Men en får utforsket hvorfor en

ikke har plassert seg lavere. Dette kan også gi indikasjoner på

mulige løsninger.

• Plasserer en seg på en 6- er, så er man litt mer enn passe

fornøyd. Her kan man også ta tak i at det er så høyt og ikke en 1

eller 2.

• En 8- er kan få frem gode historier på hva som skal til for å

fungere.

Vår erfaring er at i grupper så vil en få frem en stor rikhet. Det er

sjelden at hele gruppen plasserer seg veldig lavt eller veldig høyt.

Mestringsspørsmål

Litt avhengig av situasjon, så er det ikke alltid at mirakel-, unntaks-

og skalaspørsmålene fungerer. Det kan være der mennesker har vært

utsatt for store belastninger og der man har en følelse av resignasjon.

Mestringsspørsmål er da bedre egnet til å skape håp og optimisme.

En kan bruke skalaspørsmål, men eventuelt også være forberedt på

å bruke en minusside. Mirakelspørsmål er mindre egnet i starten.

Mestringsspørsmål fokuserer mer på hva vedkommende faktisk har

grei. Det er viktig at fasilitator hjelper og anerkjenner problemene

vedkommende har stått oppe i.

• Hvordan har du greid å komme deg igjennom dagene?

• Hvordan har du greid å holde motet oppe?